دوره 7, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • بررسی بسامدی اختیارات وزنی در قصیده‌های ناصرخسرو 

    عیدگاه طرقبهی, وحید (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
    وزن شعر ناصرخسرو همیشه موردتوجه ادیبان و شعرپژوهان بوده است و همواره این شاعر را با ویژگی‌های وزنی خاصش می­شناخته اند. با این­همه، کمتر پژوهش کاملی دربارة ویژگی‌های وزنی شعر او صورت گرفته ‌است. در این جستار کوشش در آن بوده ...

  • شخصیّت‌های روان‌رنجور و روان‌پریش در داستان‌های غلامحسین ساعدی 

    سیدان, مریم (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
     غلامحسین ساعدی از داستان‌نویسانی است که در پرداختن به مسایل و مشکلات روان‌شناختی و امور مربوط به روح و روان شخصیّت‌های داستان تبحر دارد. او روان‌پزشک بود و مشاهدات عینی خود را از مسایل و مشکلات روان‌رنجورانه ...

  • خاقانی و ایماژیسم 

    مرتضایی, سید جواد؛ حسینی وردنجانی, سید محسن (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
    مکتب ایماژیسم، یکی از مکاتب ادبی است که در ادب فارسی هم ظهور قابل­توجهی دارد. تاکنون پژوهشگران علاوه بر ادب معاصر فارسی، در شعر سبک هندی نیز نمودهایی از ایماژیسم فارسی ارائه کرده­اند. ما در این پژوهش به همانندی­های موجود ...

  • بررسی بینامتنی حکایات مشترک تذکرة‌الاولیا و منطق‌الطیر عطار نیشابوری 

    روضاتیان, سیده مریم؛ مدنی, فاطمه السادات (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
    عطار نیشابوری، شاعر و مؤلفی است که با قرارگرفتن در دوره­ای بین عصر سنایی و روزگار مولوی، حلقۀ اتصال آغاز و اوج مسیر عارفانۀ شعر فارسی شده است. در آثار عطار باتوجه­به آشنایی او به داستان­پردازی و استفاده از حکایات گوناگون، ...

  • تحلیل نعت حضرت مصطفی(ص) در قصاید خاقانی 

    ماهیار, عباس؛ کرمی, لیلا (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
    نعت حضرت رسول اکرم(ص) از زمان ظهور اسلام، هم فصل مشترک مذهبی– ادبی فرقه‌های مختلف دین اسلام است و هم فتح‌الباب دیوان‌های اغلب شاعران عربی و فارسی است. در بلاغت فارسی و عربی، نعت، زیرگونة مدح معرفی شده است. خاقانی ...

  • بررسی و تحلیل روابط ترامتنی رمان نوشدارو با شاهنامه 

    امامی, علیرضا؛ صاحبی, سید محمد؛ زمانی, فاطمه (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
    نوشدارو اثر علی مؤذنی یکی از متون ادبیّات داستانی معاصر است که در ابعادی گسترده با داستان­های اسطوره­ای و حماسی شاهنامه ازجمله رستم و سهراب، سیاوش، فریدون و ضحاک پیوند و ارتباط برقرار کرده ­است. کشف و ...

  • موسیقی اصوات درمثنوی و غزلیّات مولانا 

    موذنی, علی محمد؛ انصاری, هادی (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
    آثار منظوم مولانا جلال‌الدّین پُر از آوا و نوا و موسیقی است؛ زیرا جان سراینده‌اش با موسیقی آمیخته شده و موسیقی نیز در تمام اجزای وجودش رخنه کرده است. به گواهی اشعارش، به‌ویژه غزلیّات، وی درموسیقی علمی و عملی روزگار خود ...

  • بازنمود موضوع و شگردهای ادبی در آثار بهرام بیضایی 

    حسینی, مریم؛ وهابی دریاکناری, رقیه (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
    موضوعات و درون­مایه‌های آثار بهرام بیضایی تنوع چشمگیری دارد. وی در آفرینش‌های ادبی خود، شگردهای ادبی گوناگونی ارائه می‌دهد که در پژوهش حاضر، ضمن بررسی، تحلیل و طبقه‌بندی موضوع‌های داستانی بیضایی، این شگردها در روایتِ داستان ...

  • عتّابی، عتابی و معانی آن در عربی و فارسی 

    عابدی, محمود؛ معرفت, شهره (دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities, 2017-08-23)
    «عتّابی» و «عتابی» در شعر گروهی از شاعران گذشته و از جمله در بیتی از سعدی آمده است. مؤلّفان فرهنگ‌های فارسی، عموماً، عتّابی را پارچه‌ای دانسته‌اند که شخصی به نام عتّاب پدید آورده یا آنکه در جایگاهی معروف به عتّابیّه ...