توأمانی محبّت و محنت از منظر عطّار (برگرفته از حکایات تمثیلی و کنایات عطّار)
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, حسینرادمنش, عطا محمدتدین, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آثار تعلیمی خواه به صورت نثر و خواه به صورت نظم آثاری هستندکه هدف نویسنده یا شاعر را در آن آموزش اخلاق و تعلیم اندیشههای پسندیدة مذهبی و عرفانی است. می دانیم که از قرن ششم، اشعار حکیمانه وتعلیمی با اشعار عرفانی چنان آمیخته میشود، که جدا کردن این دو محال به نظر میرسد. یکی از گونههای شعر عرفانی که هدف آن تعلیم آموزههای عرفانی است شعر تمثیلی است، که عطّار بیش از عارفان قبل از خود در آثارش به کار برده است. «منطق الطیر» بهترین نمونه در استفاده از قصّه و حکایت و زبان حیوانات است که عطّار به بهترین صورت آن را بیان کرده است. هنگامی که به کاوش در متون تعلیمی و عرفانی میپردازیم در نهایت به یک نقطة مرکزی یا محوری میرسیم که «عشق و محبّت» نام دارد. عطّار در اکثر داستانهای تمثیلی خود، عشق و محبّت را قرین درد و محنت میداند. در این جستار سعی بر آن است تا با توجه به تمثیلات و حکایات، تقارن «محبّت» و «محنت» را در آثار این شاعر عارف و وارسته، مورد بررسی قرار گیرد.
کلید واژگان
عطّارتمثیل
محبّت
محنت
درد
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایراناستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران




