زن ایرانی به روایت بوف کور صادق هدایت
(ندگان)پدیدآور
عباس زاده, فاضلعباس زاده, ناصرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ادبیات هر ملت، در هر دوره، به مقتضای مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دینی شکل میگیرد. اما چگونگی انعکاس وقایع بستگی به دیدگاه نویسنده و جایگاه اجتماعی، ومحیط زندگی او دارد. قبل از مشروطه زنان خلق شده در اکثر آثار ادبی به شدت منفعل، محدود، مقلد و سطحینگر است. در عصر مشروطه نیز با آنکه دایره اختیارات زنان افزایش یافته بازهم ادبیات ما مذکر است و زنان در حاشیهاند و نقشهای فرعی دارند. با توجه به اهمیت نقش و جایگاه زنان در جامعه امروز، در این مقاله جایگاه و خصیصههای مثبت و منفی زن را در آینه بوف کور صادق هدایت بررسی کرده به این نتیجه رسیدهایم که؛ چهره زن در روایت بوف کور مخدوش است. هر دو زن (اثیری و لکاته) صامتند. جز این که زن لکاته تنها یک بار سخن میگوید و زن اثیری کاملاً ساکت است. راوی در ذهن خود عاشق زنی است که تن به تقدیر بسپارد و اعتراضی نکند و کاملا ًمقهور قدرت مرد باشد، شاید پرداختن به عشق با برداشتی فرویدی از دید شخصیتی روان پریش و ناتوان از برقراری رابطهی طبیعی با زنان، سبب میشود که هدایت نتواند چهره کاملی از زن ایرانی زن محصور در حجاب جامعه و سنت تمثیل گونه ترسیم کند.
کلید واژگان
بوف کورصادق هدایت
رمان
روایت
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرسازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد پارس آباد مغان- ایرانمدرس دانشگاه آزاد اسلامی- واحد پارس آباد مغان- ایران




