مرور دوره 5, شماره 15 بر اساس تاریخ انتشار

  • بن مایه‌های تعلیمی صور خیال (تشبیه) در شعر انقلاب اسلامی 

    حسینی کازرونی, سید احمد؛ کمالی بانیانی, محمد رضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2013-05-22)
    بی‌شک، شاعر انقلاب در هر یک از زمینه‌های شعری به نوشتن و آفریدن گرایشی ذاتی داشته است و دیدش نسبت به انسان، جهان، مذهب، طبیعت و ... دگرگون گشته است. در شعر بیش از هر چیز، شاعر در پی حس کردن مفاهیم انتزاعی برای مخاطب است ...

  • طنز تعلیمی بایزید و فضای کارناوال 

    استوار نامقی, محمد؛ عبدی مکوند, اسماعیل (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2013-05-22)
    نگرشی کوتاه به متون تعلیمی بیان می‌کند که حکایت‌های عرفانی  بایزید مانند فضای کارناوال پر از تصاویری است که بیانگر براندازی و محو مرزبندی‌هاست. از ویژگی‌های کارناوالی، برهم زدن ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده از سوی نهادهای ...

  • بدیع بلخی و پندنامه انوشیروان* 

    محمدی, هاشم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2013-05-22)
    ابومحمد بدیع بلخی از شاعران قرن چهارم هجری است که درنام وکنیه وزندگانی وآثار او بین تذکره نویسان اختلافات زیادی وجوددارد، ازآثار او مثنوی راحة الانسان است که برگرفته ا زپند نامه انوشیروان می‌باشد. موضوع شعری این پند نامه ...

  • ادبیات عاشقی در میان ارامنه ایران وارمنستان 

    فرجی, گیتی؛ پشت دار, علی محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2013-05-22)
    شعر «عاشقی» در فرهنگ معنوی بسیاری از ملل آسیائی و اروپایی، از جمله ملل ترک و ارمنی یکی از عرصه‌های پر بار و غنی آفرینش هنری فولکوریک و ادبی است. شعر «عاشقی» به ویژه در ادبیات ملل ترک و ارمنی دارای اهمیت فراوانی است و قسمت ...

  • بررسی آموزه‌های تعلیمی در ازدواج‌های سیاسی ایران 

    پاشایی فرخی, کامران (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2013-05-22)
    زن در طول تاریخ ایران عمدتا در کنار مرد و با عنوان همسر و مادر نقش ایفا کرده است و نداشتن شوهر نهایتاً با بی‌فرزندی و عقیم بودن و بی‌ارج بودن زن در جامعه برابر بوده است؛ از این رو مداقه در ازدواج زنان و آموزه‌های تعلیمی ...

  • تعالیم خرد گرایانه در شاه‌نامة فردوسی 

    رضایی, عبدالله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2013-05-22)
    از آن جائی که توجه عمدة فردوسی به تمدن و فرهنگ ایرانی است، اثر ارجمند این حکیم فرزانه مشحون است از تعالیم حکیمانه و فرهنگ ساز. فردوسی بر اساس « اوّلُ ما خَلَقَ اللهُ العقل» خردورزی و تعقل را درمانگاه هر درد بی درمانی می‌داند ...

  • تبیین تعلیمی فقر از دیدگاه عرفای اسلامی* 

    سپه وند, مسعود؛ تقی زاده, فاطمه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2013-05-22)
    فقر از دیدگاه «ابونصر سراج» چهارمین مقام از مقامات سلوک محسوب می‌شود و منظور از آن عدم التفات به ماسوی الله و مقر بودن به نیازمندی در برابر حق ـ تعالی ـ است. فقر دارای مراتبی است: بعضی از مراتب آن به قناعت و خلو دست و بعضی ...

  • جمال شاهد در نظر سعدی* (نگاهی به اندیشه‌های جمال‌پرستانة سعدی) 

    دهقان, علی؛ علیمحمدی, فاطمه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2013-05-22)
    عقیده به تجلّی ربوبیّت در مظهر بشری، یا مطالعۀ جمال معنی در آینۀ طلعت شاهدان، شیوة برخی از صوفیّه در جمال‌پرستی بوده است. به عقیدۀ این گروه، نظر کردن به نکورویان، به شرط آنکه از روی شهوت نباشد بلکه به قصد اعتبار باشد و ...