دوره 4, شماره 13
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی مسألۀ جبر و اختیار در آثار تعلیمی مولوی کرد*
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2012-11-21)سید عبدالرحیم مولوی(1882- 1806 م) یکی از بزرگترین عالمان و عارفان کرد در سدۀ نوزدهم میلادی است. او نه فقط عالم و عارف، بلکه شاعری چیره دست و توانا است که به زبآنهای فارسی، عربی، کردی سورانی و اورامی شعر میسرود. آثاری ...
-
مرگ پیش از مرگ
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2012-11-21)موضوع مطروحه تعلیمی فوق مأخوذ است از کلام انسان ساز پیغمبر اکرم(ص)، آنگاه که از جنگ کفّار بازگشت و فرمود که «ما از جهاد اصغر به جهاد اکبر می رویم». کلام آن حضرت را سنایی غزنوی در بیتی در دیوان بدین صورت به نظم کشیده ...
-
تأملی در نقش تعلیمی داستانهای شاهنامه*
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2012-11-21)با وجود این که شاهنامه فردوسی سراسر رزم و بزم و جوشش است، اما اشارات تعلیمی فراوانی، پیرامون عبرت گرفتن از دنیا در آن وجود دارد. این شاه کار سترگ، در قالب توصیف زندگانی شهریاران و پهلوانان، زیباترین و آموزنده ترین وصفها ...
-
بسم الله الرحمن الرحیم در منظومههای غنایی ادب فارسی*
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2012-11-21)منظومههای غنایی از جمله مهمترین و دراز آهنگترین و پرمخاطبترین گونههای ادبی به شمار میآید. با وجود آنکه موضوع اصلی این قبیل آثار، عشق و مضامین عاشقانه است ولیکن به دلیل ساختار، انواع معانی شعر فارسی همچون مدح، وصف، ...
-
کهن ریشههای ادب غنایی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر, 2012-11-21)ادب غنایی، یکی از مؤثرترین و پرمخاطبترین انواع ادبی در زبان فارسی است. قدمت وگستردگی آن به گونهای است که شاید نتوان هیچ متن ادبی را یافت که به نوعی با ادبیات غنایی آمیخته نباشد. پژوهش حاضر، بر آن است به این پرسش پاسخ ...



