سفر در سنت اول عرفانی با تکیه بر آرا و نظریههای عطار نیشابوری
(ندگان)پدیدآور
فرخی, محمودضیاخدادادیان, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سفر همواره یکی از موضوعات مطرح در عرفان و تصوف بوده است و عارفان برای تهذیب نفس به سفرهای طولانی میپرداختند. درواقع عرفان و تصوف نوعی مسافرت و تجربهای است که فرد در عین بیخویشی، خدا را در خود احساس میکند. بسیاری از چهرههای نامدار تصوف، سیر آفاق و انفس را با یکدیگر آمیختهاند و از سفر ظاهری برای مقدمهای بر سیر درون بهره جستهاند. ازسوی دیگر در بیشتر امهات متون تصوف، بخش یا بخشهایی به سفر ظاهری و بیان آداب و شرایط آن اختصاص یافته است. در تعالیم اسلام توجه ویژهای به سفر شده است و به همین سبب، مشایخ عرفان و تصوف نیز در آثار و گفتار خود به این امر توجه خاص داشتهاند. با دقت در آثار عطار نیشابوری نکتهای بسیار مهم جلوه میکند و آن اینکه عطار در آثارش گویی بهنوعی سفرهای آفاقی و انفسی را تجربه کرده است و گاه حتی میکوشد برخی از آنچه در این سیر آفاق و انفس دیده است، توصیف کند. در این مقاله به شیوۀ توصیفیتحلیلی تلاش شده است تا سفر در متون عرفانی، آداب، شرایط و لوازم سفر با تکیه بر آثار منظوم و منثور عطار واکاوی و تحلیل شود. نتیجۀ پژوهش نشان از آن دارد که هدف اصلی از سیر آفاق، مخالفت با هواهای نفسانی، تربیت نفس و تبدیل صفات رذیلۀ آن به صفات پسندیده است که در این سفرها در مقایسه با انواع دیگر، با جدیّت بیشتری دنبال میشود
کلید واژگان
متون عرفانیسنتهای عرفانی
سفر
آفاق
انفس
عطار
آداب و رسوم
مطالعات تطبیقی عرفانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشگاه ازاد اسلامی نیشابورهیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نیشابور




