تخیل هنری و نمودهای آن در آثار عطار
(ندگان)پدیدآور
پورنامداریان, تقینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله پس از اشارهای به نظریه کولریج درباره تخیل هنری، با توجه به سه قوه یا حواس باطنی که قدما از فلاسفه و پزشکان عقیده داشتند جایگاه آنها در سر است و امر ادراک به یاری آنها تکمیل میشود، سعی دارد به تخیل هنری از نظرگاهی تازه بنگرد. این سه حس باطنی عبارتند از: خیال که خزانه صورتهای ادراک شده به وسیله حواس ظاهری است و حافظه که خزانه معانی جزیی است. متخیله قوه سوم است که از یک طرف به حافظه و از طرف دیگر به خیال ارتباط دارد و نیز ابزاری است در دست عقل. در بخش دیگر مقاله انواع گزارههایی را که متخیله یا فعل آن تخیل میتواند تولید کند توضیح داده شده است و سپس سه داستان جامع الهی نامه، منطقالطیر، مصیبت نامه و نیز بعضی از داستانهای خارقالعاده مشایخ صوفیه که عطار بخصوص در تذکره الاولیاء از روی قبول و تصدیق آنها را بیان کرده است، با توجه به انواع گزارههای مزبور تفسیر و تحلیل شده است. در این قسمت نظر تازهای درباره پیدایی داستانهای عقل ستیز منسوب به مشایخ نیز مطرح گشته است.
کلید واژگان
تخیل هنریمتخیله
خیال
حافظه
انواع گزاره
مثنویهای عطار
داستانهای عقلستیز مشایخ
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2007-06-221386-04-01
ناشر
انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan




