دوره 13, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • سفر در سنت اول عرفانی با تکیه بر آرا و نظریه‌های عطار نیشابوری 

    فرخی, محمود؛ ضیاخدادادیان, محبوبه (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-08-23)
    سفر همواره یکی از موضوعات مطرح در عرفان و تصوف بوده است و عارفان برای تهذیب نفس به سفرهای طولانی می‌پرداختند. درواقع عرفان و تصوف نوعی مسافرت و تجربه‌ای است که فرد در عین بی‌خویشی، خدا را در خود احساس می‌کند. بسیاری از ...

  • کرامت، گرهگاه تصوف و رمانس ایرانی 

    ایزدی, غلامعلی (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-08-23)
    کرامات همواره به صوفیان بازشناخته می‌شود و برجسته‌ترین توانایی مشایخ صوفیه به شمار می‌آید. بحث کرامت از مباحث آغازین تصوف است و بخش عمده‌ای از آثار صوفیان به نقل کرامات اولیا اختصاص یافته است. برپایة قرآن، انبیا در برابر ...

  • جستاری در پدیدارشناسی همدلانۀ آنهماری شیمل برپایة آرای فردریش هایلر 

    پوررستگار, امیر؛ نیّری, محمدیوسف (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-08-23)
    از پدیدارشناسی در پژوهش‌های مرتبط با امور قدسی (اعم از دین و عرفان) استفاده شده است. به‌تبعِ پدیدارشناسی فلسفی، مهم‌ترین ویژگی‌های پدیدارشناسی دین، توصیف در برابر تحلیل، شهود ذات، تعلیق و همدلی است. بُعد «همدلی» در پدیدارشناسی ...

  • الگوهای نامگذاری و ساختار عنوان‌ها در متون عرفانی 

    خیرآبادی, محمدنبی؛ رحیمی, ابوالقاسم؛ محمدیان, عباس (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-08-23)
    برای شناخت موقعیت و جایگاه متن و ارتباط با دنیای درون اثر، عنوان انتخاب‌شده، یکی از ابزارهای مهم برای ارزیابی اولیه و نقد و تحلیل متن است؛ ازاین‌رو دلالت «عنوان به متن» و «متن به عنوان» بیشتر یک دلالت دوسویه است؛ البته گاه ...

  • طرحی برای سامان‌دهی روش شرح‌نویسی بر مثنوی 

    محمدی, معصومه (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-08-23)
    مثنوی معنوی مولوی مهم‌ترین منظومة عرفانی زبان و ادب فارسی است. اقبال مخاطبان بسیار موجب شد شرح‌نویسی بر این منظومه پس از درگذشت مولوی آغاز شود و تاکنون نیز ادامه داشته باشد. در شرح‌نویسی بر آثار فارسی روش و شیوة ...