دوره 12, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
درک گامبهگام فرایند ادراک در مکاشفه
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-02-20)یکی از مباحث بسیار مهم و درخور توجه در عالم عرفان، شیوة متفاوت آن نسبتبه عالم علم و فلسفه در کسب معرفت و یقین است. درحقیقت بهرهگیری از مکاشفه، واقعه، شهود و بهطور کلی تجربههای عرفانی و شیوة شهودی در کسب معرفت یکی از ...
-
رابطه اعیان خارجی و اعیان ثابته بر اساس نظریه ابن عربی
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-02-20)اعیان ثابته یکی از نظریههای ابنعربی در حوزة جهانشناسی عرفانی است که عامل تبیین معارف بسیار دیگری مانند شیوة علم خداوند به جزئیات و مسئلة قضا و قدر و خیر و شر و توحید افعالی و نظریة وحدت وجود است. اعیان ثابته مظاهر علمیِ ...
-
جلوههای معنایی نماد «خضر» در اشعار حزین لاهیجی
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-02-20)حزین لاهیجی، شاعر برجستة سبک هندی، از شعر برای بیان احساسات و باورهای صوفیانة خود بهره برده است. از شگردهای این شاعر عرفانمشرب، ابراز عواطف ناب عارفانه به پشتوانة شخصیتهای صوفیمسلک بوده است که در تبیین جهانبینی او ...
-
تأثیرپذیری اروپا از آثار و اندیشههای عرفانی عطار نیشابوری
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-02-20)خاورشناسان اروپایی از نیمۀ دوم سدۀ هجدهم میلادی به ترجمه و تصحیح آثار عطار پرداختند. فون اشتوئمر در آلمان این کار را آغاز کرد. پس از او، در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، سیلوستر دوساسی با ترجمۀ فرانسوی پندنامه ...
-
طریقۀ فردوسیه و تأثّرات آن از سلسلۀ کبرویه از رهگذر مکتوبات صدی
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2019-02-20)در برخی از منابع کهن و متأخر، طریقۀ شرفالدین مَنیَری (661 ؟‑782 ق) به سلسلۀ سهروردیه و گاه چشتیه منسوب شده؛ حال آنکه بهگواه آثار شیخ منیری و نیز بیشترِ منابع همروزگار او، شرفالدین به طریقۀ کبرویۀ فردوسیه منتسب بوده ...



