دوره 6, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی کارکرد عناصِر موسیقایی شعر «انتظار» (در دوره معاصر)
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)ادبیات «انتظار» از بنمایههایی است که بویژه از اوایل دهه شصت، توسط شاعران ونیز منتقدان ادبی مورد توجّه قرارگرفت؛ امّا رویکرداهل نقد به آن بیشتر شکل مطبوعاتی و ژورنالیستی داشته تا آکادمیک و از این رو، جای پژوهشهای جدّی و ...
-
تاریخ بیهقی در گستره منطق مکالمه
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)منطق مکالمه محصول اندیشه میخاییل باختین، نظریهپرداز حوزه علوم انسانی در قرن بیستم است. این دیدگاه بر برقراری تعامل دائمی میان نظرگاههای متن، مؤلّف و مخاطب تأکید میکند و این که شناخت واقعی تنها از لابه لای شراکتها، ...
-
گَرود (گرودا) (نماد انتقال و تبدیل اساطیر هند در سامنامه)
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)تأمّل در متن سامنامه و نشانههایی که در دو داستان فرعی آن دیده میشود، انتقال و تبدیل بخشی از اساطیر هند را به این متن حماسی آشکار میکند. اساطیر هندی موجود در سامنامه، در متونی از متون هندی دیده میشوند که اولین ترجمههای ...
-
کاربرد ضربالمثل در شعر شاعران ایرانی
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)مثلها به عنوان ستون فرهنگ مردم و یکی از اقسام ادبی همواره مورد توجه شاعران بوده است؛ چنان که حتی کاربرد مثل و تمثیل و استشهاد یکی از شاخصههای سبکی به شمار میآمده است. در این مقاله ضمن برشمردن کارکردهای مثل و اشاره به پیشینه ...
-
نگاهی به نوآوریهای محمّدعلی بهمنی در فرم غزل
(انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)فرم به عنوان یکی از ارکان اساسی شعر، مجموعهای پیوسته از قالب، زبان، تصویر و موسیقی شعر است که بسیار فراتر از فقط قالب و شکل ظاهری شعر. فرم یک شعر، تنها قالب یک شعر نیست که محتوا در داخل آن جای گیرد، بلکه مقولهای است که ...



