مرور دوره 2, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار

  • پیرِ گلرنگ (تأمّلی دیگر در بیتی از حافظ) 

    احمدی, مهدی (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2008-11-21)
    درباره این بیت از دیوان خواجه: «پیر گلرنگ من اندر حق ازرق‌پوشان / رُخصت خُبث نداد ارنه حکایتها بود» از دیرباز تاکنون تفاسیر و معانی متعدد و گوناگونی مطرح گردیده است. در این مقاله، ابتدا دیدگاههای متقدمان را در چهار گروه ...

  • بررسی تطبیقی تحمیدیه‌های چهار لیلی و مجنون (نظامی، امیر خسرو، جامی، مکتبی) 

    کرمی, محمدحسین؛ آذرمکان, حشمت الله (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2008-11-21)
    در این مقاله، مقدمه‌ای که در ستایش و حمد خداوند در آغاز چهار مثنوی لیلی و مجنون نظامی، مجنون و لیلی امیر خسرو دهلوی، لیلی و مجنون جامی و لیلی و مجنون مکتبی آمده و اصطلاحاً تحمیدیه نامیده می‌شود با هم مقایسه شده است. مقایسه ...

  • اخلاق ایمان مدار (مطالعه تطبیقی فلسفه اخلاق از نظر مولانا و کیرکگور) 

    اکبری بیرق, حسن (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2008-11-21)
    اخلاق یکی از سه قسم حکمت عملی است. متکلّمان اسلامی به اقتضای مباحثی چون عدل الهی، وعد و وعید، جبر و اختیار و... به نحوی درگیر این مسأله شده‌اند وحتی وجه فارق دو نحله کلامی معتزلی و اشعری را می توان در این موضوع دانست. ...

  • بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در مثنوی با روان‌شناسی انسان‌گرایانه آبراهام مزلو 

    ظهیری ناو, بیژن؛ علائی ایلخچی, مریم؛ رجبی, سوران (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2008-11-21)
    مثنوی مولوی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین آثار کلاسیک فارسی است که در عصر حاضر در داخل و در خارج از ایران مورد توج‍ّه و اقبال عام و خاص قرار گرفته است. شاید بتوان گفت که یکی از این دلایل، توجه خاص مولوی به «انسان» بوده است. ...

  • سبک شناسی قافیه در شعر فارسی 

    مدرس زاده, عبدالرضا (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2008-11-21)
    در این مقاله ، ضمن ارائه تعریف های ادیبان گذشته و حال، از قافیه و بررسی جایگاه ادبی، هنری و موسیقایی آن در شعر فارسی، بر این نکته تاکید کرده‌‌ایم که قافیه بخشی از واژگان در دسترس هر شاعر است و واژه‌ای است که از زبان معیار ...

  • بی‌حرف روییدن کلام (بررسی اسباب و انواع خاموشی از دیدگاه مولوی) 

    غلامحسین زاده, غلامحسین؛ ولیئی محمدآبادی, قربان (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2008-11-21)
    یکی از اصول اساسی و مهم عرفان، پنهان کردن راز یار و دم فرو بستن از بیان اسرار شهود و دیدار است و عجیب آنکه حرارت و شور این دیدار آنقدر قوی است که زبان عارف را بی‌اختیار به جنبش در می‌آورد و از زبان او راز می‌گوید. این حالت ...