دوره 6, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • تحلیل داستان «شیخ صنعان» منطق الطّیر عطار براساس نظریه کنشی گرماس 

    روحانی, مسعود؛ شوبکلایی, علی اکبر (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)
    ساختارگرایی ادبی به دنبال آن است تا علمی‌ترین مبنای ممکن را برای مطالعات ادبی فراهم آورد. ساختارگرایی روش تحلیل متن و شناخت نظام آن است.ای.جی.گرماس یکی از روایت شناسانی است که با ارائه الگوی کنشی، تحلیل و شناخت روایت را ...

  • عرفان عملی و نظری یا سنّت اوّل و دوم عرفانی؟ (تأمّلی در مبانی تصوّف و عرفان اسلامی) 

    میرباقری فرد, سید علی اصغر (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)
    در سده هفتم هجری تحوّلی بنیادی و عمیق در عرفان اسلامی پدید آمد. در اثر این تحوّل مبانی عرفانی دستخوش تغییر و دگرگونی شد، چندانکه سنّت تازه‌ای در عرفان اسلامی شکل گرفت و مرزبندی جدیدی در میان طریقه‌ها و مشرب‌های عرفانی به ...

  • طرحواره حجمی و کاربرد آن در بیان تجارب عرفانی 

    محمدی آسیابادی, علی؛ صادقی, اسماعیل؛ طاهری, معصومه (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)
    یکی از نظریه‌های مطرح در شاخه‌های معنی شناسی، معنی شناسی شناختی است. از جمله ساخت‌ها و فرایندهای مفهومی که معنی شناسان‌شناختی به آن پرداخته‌اند، طرحواره‌های تصویری یا فضاهای ذهنی است. طرحواره‌های تصویری سطح اولیه‌تری از ...

  • کانون روایت در الهی‌نامه عطار بر اساس نظریه ژرار ژنت 

    علیزاده, ناصر؛ سلیمیان, سونا (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)
    تحلیل و بررسی کانون روایت و شگردهای روایی در آثار داستانی، استعدادها و قابلیت‌هایی را باز می‌نمایاند که به کشف ساختـار منسجم و دقیقی از روایت اثر منتهی می‌شود؛ از‌این رو تشخیص گوناگونی کـانون‌های دیـد، شکل‌های مختلف ارتباط ...

  • دیدگاه حکیم سنایی(حدیقه) و مولانا (مثنوی) در باب شرور 

    مشیدی, جلیل (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)
    در این نوشتار، ضمن بررسی دیدگاه معتزله و اشاعره و امامیه و بعضی فلاسفه درباره شرور، اندیشه‌های مولانا و سنایی کاویده و نموده می شود که آنان با توجه به ذهنیت نسبیت گرای خود به این موضوع پرداخته اصل «همبستگی و انداموارگی» و ...

  • عدم و معانی آن در مثنوی و غزلیات مولانا جلال‌الدین محمّد بلخی 

    تدین, مهدی (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)
    عدم که در لغت و کاربرد در معنی حقیقی جز نیستی و بطلان محض نیست. در اشعار مولانا در معانی مختلف از جمله: مرگ طبیعی، مرگ ارادی، فنائ فی الله، وجود حقیقی، عالم غیب، عالم معنی، عالم وحدت، نیست هست‌نما و هست نیست‌نما و نظایر ...

  • نسخه کامل شماره 22 تابستان 1391 

    پدیدآور نامشخص (انجمن ترویج ادب فارسیUniversity of Isfahan, 2012-08-22)