| dc.contributor.author | قطبی, میلاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | حبیب زاده, توکل | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:53:21Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:53:21Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:53:21Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:53:21Z | |
| dc.date.issued | 2015-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-03-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-12-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قطبی, میلاد, حبیب زاده, توکل. (1394). تحلیل جایگاه نهادهای اجرایی فراقوهای مصوب مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران و چارچوب اصل استقلال قوا. فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران, 45(3), 341-360. doi: 10.22059/jplsq.2015.55792 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-8120 | |
| dc.identifier.issn | 2423-8139 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jplsq.2015.55792 | |
| dc.identifier.uri | https://jplsq.ut.ac.ir/article_55792.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208315 | |
| dc.description.abstract | قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل 57 استقلال قوای حکومتی را زیر نظر ولی فقیه به رسمیت شناخته است. همچنین قوای سهگانه باید صرفاً در حیطۀ صلاحیتهای تقنینی، اجرایی و قضایی خود و با حفظ استقلال، با یکدیگر تعامل کنند. در این میان شاهد تأسیس نهادهایی مانند شورای دستگاههای نظارتی کشور هستیم که با عضویت نمایندگانی از قوای سهگانه به امور تقنینی و اجرایی پرداخته و گویی استقلال قوا را نقض میکنند. سؤال اصلی پیش روی این تحقیق که با روشی توصیفی و تحلیلی به آن پاسخ خواهیم گفت این است که آیا نهادهای اجرایی فراقوهای در نظام حقوقی ایران با استقلال قوا تداخل دارند یا خیر؟ شورای نگهبان با اتخاذ شاخص ماهوی تفکیک صلاحیتهای قوا و به استناد اصل استقلال قوا، این نهادها را مغایر با اصولی همچون اصول 57، 58 و 60 قانون اساسی دانسته است. لکن با توجه به سیستم تقسیم وظایف و اصل استقلال قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران و لزوم تعامل سازندۀ قوا با یکدیگر، ایجاد ارتباط میان قوا ضروری به نظر میرسد و به همین سبب بهرهگیری از سازوکاری سیاسی در ایجاد هماهنگی میان قوا راهکار مناسبی خواهد بود. <br /> <br /> <br /> <br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 624 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Public Law Studies Quarterly | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jplsq.2015.55792 | |
| dc.subject | استقلال قوا | fa_IR |
| dc.subject | تعامل قوا | fa_IR |
| dc.subject | شوراهای فراقوهای | fa_IR |
| dc.subject | صلاحیت ساختاری | fa_IR |
| dc.subject | صلاحیت ماهوی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل جایگاه نهادهای اجرایی فراقوهای مصوب مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران و چارچوب اصل استقلال قوا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع) | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار و مدیر گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق دانشگاه امام صادق(ع | fa_IR |
| dc.citation.volume | 45 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 341 | |
| dc.citation.epage | 360 | |