مقایسه ی سطح انگیختگی و عوامل انگیزشی مبتنی بر نظریه ی خودهای ممکن و نظام خودانگیزشی زبان دوم بین فارسی آموزان چینی و لبنانی
(ندگان)پدیدآور
اعطار شرقی, نویدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقش کلیدی عوامل انگیزشی در یادگیری زبان دوم/ خارجی دیر زمانی است که مشخص شده است و شناخت ویژگیهای انگیزشی زبانآموزان بهمنظور اتخاذ روشهای آموزشی مناسب و تدوین منابع درسی کارامدتر بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی عوامل انگیزشی برگرفته از نظریهی نظام خود انگیزشی زبان دوم دورنیه و نظریهی خودهای ممکن مارکوس و نوریوس، بین فارسیآموزان چینی و لبنانی است. بدین منظور دو گروه 33 نفری از فارسیآموزان مرکز آموزش زبان دانشگاه بیناللملی امام خمینی (ره) قزوین انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای 36 سؤالی، مبتنی بر تحقیقات تاگوچی و همکاران (2009) و پاپی و تیموری (2012) و اعطار شرقی و اکبری (1398) است که با کمی تغییر برای زبان فارسی تدوین شده است. در نهایت 66 پرسشنامه با استفاده از نرمافزار اسپیاساس 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش مؤید آن است که بین تمام متغیرهای انگیزشی، به جز متغیر اضطراب، تفاوت معنیداری بین زبانآموزان چینی و لبنانی وجود دارد و سطح انگیزشی فارسیآموزان چینی بالاتر است؛ اما در خصوص عامل اضطراب، تفاوت معنیداری بین دو گروه دیده نمیشود. شاخصهای بیشینه و کمینه در فارسیآموزان چینی به ترتیب به خودآرمانی زبان دوم و اضطراب مربوطند؛ درحالیکه درخصوص زبانآموزان لبنانی بیشترین مقدار شاخص، به متغیرهای پیشگیریمحور مربوط میشود و کمترین مقدار متعلق است به خودآرمانی زبان دومِ این زبانآموزان.
کلید واژگان
عوامل انگیزشی یادگیری زبانانگیزه ی فارسی آموزان خارجی
خودهای ممکن
نظام خود انگیزشی زبان دوم
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
نویسنده ی مسئول، استادیار گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)شاپا
2322-53942676-3354




