• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره دو- پیاپی 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره دو- پیاپی 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ی سطح انگیختگی و عوامل انگیزشی مبتنی بر نظریه ی خودهای ممکن و نظام خودانگیزشی زبان دوم بین فارسی آموزان چینی و لبنانی

    (ندگان)پدیدآور
    اعطار شرقی, نوید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    922.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نقش کلیدی عوامل انگیزشی در یادگیری زبان دوم/ خارجی دیر زمانی است که مشخص شده است و شناخت   ویژگی­های انگیزشی زبان­آموزان به­منظور اتخاذ روش­های آموزشی مناسب و تدوین منابع درسی کارامدتر بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه­ی عوامل انگیزشی برگرفته از نظریه­ی نظام خود انگیزشی زبان دوم دورنیه و نظریه­ی خودهای ممکن مارکوس و نوریوس، بین فارسی­آموزان چینی و لبنانی است. بدین منظور دو گروه 33 نفری از فارسی­آموزان مرکز آموزش زبان دانشگاه بین­اللملی امام خمینی (ره) قزوین انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه­ای 36 سؤالی، مبتنی بر تحقیقات تاگوچی و همکاران (2009) و پاپی و تیموری (2012) و اعطار شرقی و اکبری (1398) است که با کمی تغییر برای زبان­ فارسی تدوین شده است. در نهایت 66 پرسشنامه­ با استفاده از نرم­افزار اس­­پی­اس­اس 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش مؤید آن است که بین تمام متغیرهای انگیزشی، به جز متغیر اضطراب، تفاوت معنی­داری بین زبان­­آموزان چینی و لبنانی وجود دارد و سطح انگیزشی فارسی­آموزان چینی بالاتر است؛ اما در خصوص عامل اضطراب، تفاوت معنی­داری بین دو گروه دیده نمی­شود. شاخص­های بیشینه و کمینه در فارسی­آموزان چینی به ترتیب به خودآرمانی زبان دوم و اضطراب مربوطند؛ درحالی­که درخصوص زبان­آموزان لبنانی بیشترین مقدار شاخص، به متغیرهای پیشگیری­محور مربوط می­شود و کمترین مقدار متعلق است به خودآرمانی زبان دومِ این زبان­آموزان.
    کلید واژگان
    عوامل انگیزشی یادگیری زبان
    انگیزه ی فارسی آموزان خارجی
    خودهای ممکن
    نظام خود انگیزشی زبان دوم

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده‏ ی مسئول، استادیار گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.10566.1434
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1828.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208257

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب