• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره دو- پیاپی 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره دو- پیاپی 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل پرسش‌‌‌‌های خواندن و درک‌مطلب کتاب‌‌های فارسی دوره‌‌ی دوم ابتدایی براساس طبقه‌‌بندی بَرِت (1976)

    (ندگان)پدیدآور
    حیدری, عبدالحسینسیدکلان, سید محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    582.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل پرسش‌‌های خواندن و درک‌مطلب کتاب‌‌های فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی بر اساس طبقه‌‌بندی بَرِت انجام یافته است. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است؛ چراکه ابتدا پرسش‌‌‌های خواندن و درک‌مطلب کتاب‌‌های مورد نظر شمارش شد (394 پرسش) و بر اساس پنج سطح و 27 زیرمقوله‌‌ی مختلف طبقه‌بندی بَرِت، دسته‌‌بندی شد. سپس پراکندگی پرسش‌‌‌ها در سطوح مختلف طبقه‌‌‌بندی خواندن و درک ‌مفاهیم، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج کدگذاری 394 پرسش نشان داد که توزیع پرسش‌‌های کتاب‌‌‌های درسی در پنج سطح طبقه‌‌بندی بَرِت یکسان نبوده است. سطح بیانی، سطح غالب یافته‌‌های تحقیق حاضر را به خود اختصاص داده است. فراوانی بالای پرسش‌‌‌های کتاب‌‌های فارسی هر سه پایه‌‌ی تحصیلی دوره‌‌ی دوم ابتدایی در سطح بیانی، نشان‌دهنده‌‌ی آن است که اکثریت پرسش‌‌‌ها (10،64 درصد) در پایین‌‌ترین سطح درک‌مطلب قرار گرفته‌‌اند. علاوه بر این نتایج تحلیل آماری (آزمون خی دو و آزمون وی­کرامر) داده‌‌ها نشان داد که بین پرسش‌‌های درک‌مطلب کتاب‌‌های فارسی سه پایه‌‌ی دوره‌‌ی دوم ابتدایی تفاوت معناداری وجود دارد (۰5،0=p) و با ارتقا دانش‌‌‌آموزان به پایه‌‌‌‌ی بالاتر و افزایش رشد شناختی و زبانی آن‌‌‌‌‌‌‌ها، سطح طراحی پرسش‌‌‌های درک‌مطلب نیز بالاتر رفته است. یافته‌‌‌ها و نتایج این تحقیق می‌‌تواند در حوزه‌‌ی تألیف کتاب‌‌های درسی (طراحی پرسش‌‌‌ها) و حوزه‌‌ی تدریس (تمرین پرسش‌‌ها در کلاس‌‌) مورد استفاده قرار گیرد و به تحقق اهداف فرایند یاددهی-یادگیری مهارت خواندن و درک مفاهیم کمک نماید.
    کلید واژگان
    خواندن
    پرسش‌‌‌های درک‌مطلب
    کتاب‌‌های فارسی
    طبقه‌‌بندی بَرِت

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه فرهنگیان
    مدرس گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.10611.1435
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1827.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208256

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب