• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره دو- پیاپی 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره دو- پیاپی 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیشرفت تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم

    (ندگان)پدیدآور
    رحیمیان, جلالصدیقی فر, زهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    637.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر به­کارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی فارسی­آموزان عربی­زبان انجام شد. از یادگیری خودتنظیمی، به­عنوان فرایندی فعال و خود­رهنمون یاد شده است که یادگیرنده توسط آن، عوامل شناختی، انگیزشی، محیطی و رفتاری خود را در راستای نیل به اهداف  یادگیری­اش کنترل کرده و با یکدیگر تنظیم و هماهنگ می­کند. این پژوهش به شیوه­ی توصیفی انجام شد و نمونه­ی آماری آن 45 فارسی­آموز زن و مرد از مرکز زبان فارسی دانشگاه بین­المللی امام خمینی(ره) قزوین بودند که به روش نمونه‏گیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه­ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی­گروت (1990) به­عنوان ابزار گردآوری داده­ها  استفاده شد و معدل تحصیلی حاصل از آزمون­های هماهنگ چهار مهارتی زبان فارسی سال تحصیلی 96-97 به­عنوان شاخصه­ی پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. پس از پاسخ­گویی فارسی‏آموزان به پرسشنامه، داده­های حاصل از آن به­وسیله­ی آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی­دو جامعه­ی مستقل و رگرسیون چندگانه به روش گام­به­گام با استفاده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد در یادگیری فارسی به­عنوان زبان دوم، خود­تنظیمی، خودکارآمدی و ارزش­گذاری درونی با موفقیت تحصیلی، دارای همبستگی مثبت معنادار و اضطراب امتحان با موفقیت تحصیلی دارای همبستگی منفی معنادار می­باشد. همچنین در این پژوهش مشاهده گردید، تفاوت معنی­داری بین فارسی­آموزان مرد و زن در به­کارگیری راهبردهای خودتنظیمی وجود ندارد و راهبردهای شناختی، به­صورت مثبت و اضطراب امتحان به­صورت منفی پیش­بینی­کننده­های مطلوب و معنی­دار موفقیت تحصیلی فارسی­آموزان هستند. در پایان پیشنهاداتی به مدرسان زبان فارسی جهت توجه فارسی­آموزان به استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ارائه گردیده است.
    کلید واژگان
    راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
    پیشرفت تحصیلی
    فارسی به عنوان زبان دوم

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه زبانشناسی، دانشگاه شیراز.
    نویسنده ی مسئول، مربیِ گروه آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین‏المللی امام خمینی(ره)

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.9009.1382
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1840.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208253

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب