بررسی رابطه ی بین سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده با یادگیری زبان فارسی به وسیله ی کودکان آذری زبان
(ندگان)پدیدآور
نژاد محمّد, وحیدنجاری, مهدیسلیمانی, مهسانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده بهعنوان مهمترین عامل در جهت رشد سرمایه انسانی کودکان نقش ایفا میکنند و بیشک این سرمایهها در یادگیری زبان دوم توسط فرزندان خانواده نیز تاثیر عمیقی خواهند داشت. هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین سرمایهی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده با یادگیری زبان فارسی به وسیلهی کودکان آذریزبان است. برای دستیابی به این هدف ابتدا اصولی با عنوان ساختارهای مختلف زبانی و سرمایهها به صورت جامع و شامل معرفی شدهاند. اصولی که مبانی نظری پژوهش به شمار میروند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی-پیمایشی است.جامعهی آماری، والدین کودکان پیشدبستانی آذریزبان برخی از مناطق گوناگون شهر تبریز میباشد و نمونهی آماری تحقیق با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 155 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده و یادگیری زبان فارسی توسط کودکان پیشدبستانی آذریزبان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین ترتیب، به هر میزان که یادگیری زبان دوم در دوره پیش دبستانی به وسیله سرمایههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقویت شود، کودکان در طول تحصیل عملکرد بهتری خواهند داشت. به بیان دیگر، بهترین راهکار برای بهبود عملکرد کودکان دوزبانه، افزایش سرمایههای مورد بررسی است.
کلید واژگان
سرمایه ی اقتصادیسرمایه ی اجتماعی
سرمایه ی فرهنگی
یادگیری زبان
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
نویسنده ی مسئول، استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریزدانش آموخته ی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تبریز
شاپا
2322-53942676-3354




