• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره یک- پیاپی 17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 8, شماره یک- پیاپی 17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه ی بین سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده با یادگیری زبان فارسی به وسیله ی کودکان آذری زبان

    (ندگان)پدیدآور
    نژاد محمّد, وحیدنجاری, مهدیسلیمانی, مهسا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    605.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده به‏عنوان مهم‌ترین عامل در جهت رشد سرمایه انسانی کودکان نقش ایفا می‌کنند و بی‌شک این سرمایه‌ها در یادگیری زبان دوم توسط فرزندان خانواده نیز تاثیر عمیقی خواهند داشت. هدف این پژوهش بررسی رابطه‏ی بین سرمایه‏ی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده با یادگیری زبان فارسی به وسیله‏ی کودکان آذری‏زبان است. برای دست‌یابی به این هدف ابتدا اصولی با عنوان ساختارهای مختلف زبانی و سرمایه‌ها به صورت جامع و شامل معرفی شده‏اند. اصولی که مبانی نظری پژوهش به شمار می‌روند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی-پیمایشی است.جامعه‏ی آماری، والدین کودکان پیش‏دبستانی آذری‏زبان برخی از مناطق گوناگون شهر تبریز می‏باشد و نمونه‏ی آماری تحقیق با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 155 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه می‏باشد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایه‏ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده و یادگیری زبان فارسی توسط کودکان پیش‏دبستانی آذری‏زبان رابطه‏ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بدین ترتیب، به هر میزان که یادگیری زبان دوم در دوره پیش دبستانی به وسیله سرمایه‏های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقویت شود، کودکان در طول تحصیل عملکرد بهتری خواهند داشت. به بیان دیگر، بهترین راهکار برای بهبود عملکرد کودکان دوزبانه، افزایش سرمایه‌های مورد بررسی است.
    کلید واژگان
    سرمایه ی اقتصادی
    سرمایه ی اجتماعی
    سرمایه ی فرهنگی
    یادگیری زبان

    شماره نشریه
    17
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده ی مسئول، استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز
    دانش آموخته‏ ی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
    دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.10071.1425
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1825.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208248

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب