نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآقائی, خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorرجبی, مجتبیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:53:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:53:10Z
dc.date.available1399-07-09T01:53:10Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:53:10Z
dc.date.issued2019-03-21en_US
dc.date.issued1398-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-06-09en_US
dc.date.submitted1397-03-19fa_IR
dc.identifier.citationآقائی, خدیجه, رجبی, مجتبی. (1398). بررسی ابزارهای انسجام متون خوانداری و گفتاری «فارسی بیاموزیم» بر پایه انگاره هلیدی و حسن. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 8(17), 157-182. doi: 10.30479/jtpsol.2019.8890.1375fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.8890.1375
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1703.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208244
dc.description.abstractاکثر تحقیقات در چارچوب نقش گرایی هلیدی و حسن (1976)، صرفا به ارزیابی نحوه‌ی کاربست یک یا دو نوع ابزار انسجام بخشی متون آموزشی پرداخته‌اند. چنین نگاه محدودی مانع ارائه الگویی کاربردی از تمام ابزارهای انسجام بخشی این متون که هدف نهایی مطالعه حاضر است می‌شود. این پژوهش، با بررسی تطبیقی به مسئله کشف رابطه‌ی همبستگی تعداد ابزارهای انسجام‌بخشی با سادگی یا پیچیدگی متون خوانداری وگفتاری فارسی بیاموزیم (ذوالفقاری، غفاری و محمودی بختیاری،1387) از مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان پرداخته‌است. در همین راستا، ابتدا به روش نمونه‌گیری نظام‌مند، 9 درس از متون به‌صورت دو درس در میان در هر پایه (27 متن خوانداری و 27 متن گفتاری) انتخاب، دسته‌بندی و کدگذاری شد. سپس با بررسی و تحلیل کیفی و کمی مشخص شد که رابطه‌ی معنا‌داری بین بسامد چهار عنصر انسجام واژگانی، ارجاع، حذف و ربط و بالا رفتن سطوح پایه (مقدماتی تا پیشرفته) در متون خوانداری وجود دارد و روند تغییرات از نوع افزایشی است. اما در متون گفتاری تنها این رابطه برای دو عنصر انسجامی ربط و واژگانی معنا‌دار بود و روند تغییرات نیز نا‌منظم بود. به طور کلی، انسجام واژگانی پر‌بسامد‌ترین در حالی‌که حذف و جانشینی کم‌بسامد‌ترین در متون بررسی شده‌بودند. هر دو متن نیز، الگوی ترتیبی تقریباً مشابهی شامل انسجام واژگانی، ارجاع درون متنی، ربط، حذف و جانشینی داشتند که می‌تواند شاخصه‌ای برای ارزیابی و تدوین متون سطح‌بندی شده استاندارد آموزشی به حساب آید.fa_IR
dc.format.extent732
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.8890.1375
dc.subjectانگاره هلیدی و حسنfa_IR
dc.subjectانسجامfa_IR
dc.subjectفارسی بیاموزیمfa_IR
dc.subjectمتون خوانداریfa_IR
dc.subjectمتون گفتاریfa_IR
dc.titleبررسی ابزارهای انسجام متون خوانداری و گفتاری «فارسی بیاموزیم» بر پایه انگاره هلیدی و حسنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentنویسنده ی مسئول، استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه گنبد کاووسfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه گنبد کاووسfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue17
dc.citation.spage157
dc.citation.epage182


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد