• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره دو- پیاپی 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره دو- پیاپی 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر پیشینه ی زبانی و جنسیت بر میزان انگیزش در فارسی ‏آ‏موزان غیرایرانی در طول یادگیری زبان فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    عباسی, زهرایعقوبی نژاد, هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    720.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نظام خودهای انگیزشی زبان دوم جدیدترین مدل انگیزشی ارائه شده در حوزه زبان دوم است. یکی از مفاهیم بنیادین در این نظام به ظرفیت انگیزشی موجود در خودپنداره‏های شخص از خودش در جریان یادگیری یک زبان جدید اشاره می­کند. به­منظور واکاوی این ظرفیت انگیزشی، پژوهش حاضر به بررسی انگیزش گروهی از فارسی‏آموزان سطح مقدماتی و میانی در آغاز ترم تحصیلی (پیش از انجام تکالیف انگیزشی) و پایان ترم (پس از انجام تکالیف انگیزشی)، بر اساس پیشینه­ی زبانی و جنسیت آنان می­پردازد. بدین منظور 96 نفر از فارسی‏آ‏موزان چینی و عرب زبان در ابتدا و انتهای ترم به پرسش­نامه­ی نظام خودهای انگیزشی زبان دوم پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان داد در هر مرحله از جمع­آوری داده‏ها مؤلفه‏های موجود در این نظام (خودهای آرمانی، بایدی و تجربیات یادگیری) بازنمودهای متفاوتی داشتند. به علاوه، نتایج آزمون تی به ترتیب حاکی از وجود و عدم وجود تفاوت‏های معنادار بین نمرات فارسی‏آ‏موزان در برخی از این مؤلفه‏ها در سطوح مقدماتی و میانی بود. بخش دیگری از یافته‏های پژوهش حاضر بر وجود تفاوت‏های معنادار در خود بایدی فراگیران مرد و زن در هر دو مرحله پیش و پس‏آزمون صحه گذاشت. در پایان نتایج، تلویحات1 و پیشنهاداتی برای تحقیقات بیشتر ارائه گردید.
    کلید واژگان
    انگیزش
    خودپنداره‏ ها
    خود آرمانی
    خود بایدی
    تجربیات یادگیری

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار آموزش زبان فارسی- دانشگاه تربیت مدرس
    استادیار آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه کوثر بجنورد

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2018.1541
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1541.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208234

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب