نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحیدری, عبدالحسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:53:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:53:08Z
dc.date.available1399-07-09T01:53:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:53:08Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-01en_US
dc.date.submitted1397-08-10fa_IR
dc.identifier.citationحیدری, عبدالحسین. (1397). تحلیل کاربرد تکواژهای وابسته به اسم در نوشتار دانش‌آموزان دوزبانه ی ترکی‌‌آذربایجانی-فارسی بر اساس انگاره ی چهار تکواژ. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 7(16), 85-102. doi: 10.30479/jtpsol.2019.9559.1404fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.9559.1404
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1577.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208233
dc.description.abstractهدف از انجام این پژوهش، مطالعه‌‌‌‌‌ی کاربرد تکواژهای وابسته به اسم فارسی در نوشتار دانش‌‌آموزان دوزبانه‌‌‌ی ترکی‌‌آذربایجانی-فارسی، بر اساس انگاره‌‌ی چهار تکواژ است. داده‌‌ها از نوشته‌‌های 80 نفر از دانش‌‌‌آموزان دختر و پسر پایه‌‌های چهارم و پنجم ابتدائی مناطق روستایی شهرستان مشگین‌‌شهر گردآوری شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. ابتدا تکواژهای وابسته به اسم فارسی در چارچوب انگاره‌‌ی چهار تکواژ، به تکواژهای نظام‌‌مند متقدم (تکواژ نکره‌‌‌‌‌‌ی "یک"، تکواژهای جمع‌‌ساز، کمی‌‌نماها و ...)، تکواژهای نظام‌‌‌مند پیونددهنده‌‌‌‌‌‌ی متأخر (کسره‌‌‌‌‌‌ی‌‌اضافه و حرف‌‌ربط "که") و تکواژ نظام‌‌‌مند بیرونی متأخر (نشانه‌‌‌‌‌‌ی مفعولی) دسته‌‌‌بندی شدند. سپس با ارائه‌‌ی آمار توصیفی از کاربرد صحیح تکواژها، مشخص شد که دانش‌‌‌آموزان هر دو پایه بر تکواژ نظام‌‌‌مند بیرونی متأخر اسم، نسبت به تکواژهای نظام‌‌‌مند متقدم آن، دیرتر و سخت‌‌تر تسلط پیدا می‌‌‌کنند. به نظر می‌‌رسد که بین ماهیت انواع مختلف تکواژها (فعال شدن تکواژها در سطوح انتزاعی تولید گفتار) و ترتیب فراگیری آن­ها ارتباطی وجود دارد. تکواژهای نظام‌‌‌مند بیرونی متأخر در سطح متأخرتر فرایند تولید انتزاعی، با فراخوان چارچوب نحوی- ساختواژی زبان مقصد انتخاب می‌شوند. اما انتخاب تکواژهای نظام‌‌‌مند متقدم به‌‌صورت غیرمستقیم در سطح مفهومی- واژگانی و همزمان با انتخاب مستقیم تکواژهای محتوایی، صورت می‌‌گیرد. یافته‌‌های این تحقیق تأییدی بر کارآمدی انگاره‌‌‌ی چهار تکواژ‌‌ در تبیین ترتیب فراگیری تکواژهای زبان دوم به حساب می‌‌‌آید.fa_IR
dc.format.extent591
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2019.9559.1404
dc.subjectانگاره‌‌‌ی چهار تکواژfa_IR
dc.subjectتکواژهای وابسته به اسمfa_IR
dc.subjectدوزبانه‌‌های ترکی‌‌آذربایجانی-فارسیfa_IR
dc.titleتحلیل کاربرد تکواژهای وابسته به اسم در نوشتار دانش‌آموزان دوزبانه ی ترکی‌‌آذربایجانی-فارسی بر اساس انگاره ی چهار تکواژfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue16
dc.citation.spage85
dc.citation.epage102


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد