بررسی میزان انگیزش و جهتگیری فارسیآموزان ترکیزبان در یادگیری زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
فرشبافیان, احمدصفائی اصل, اسماعیلقاسم زاده علیشاعی, ابوالفضلآرام, یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به باور برخی صاحبنظران، بسیاری از عوامل دخیل در فرایند یادگیری زبان دوم به واسطهی عامل عاطفی «انگیزش» نقش خود را ایفا میکنند. بر این اساس، آگاهی از انگیزش زبانآموزان میتواند به برنامهریزان آموزش زبان دوم کمک کند تا در جهت افزایش کیفیت آموزش زبان دوم و دیگر جنبههای آن گامهای مؤثرتری بردارند. در پژوهش حاضر، تلاش شده است میزان انگیزش و جهتگیری دانشجویان ترکیزبانِ رشتهی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا در یادگیری زبان فارسی مورد بررسی قرار گیرد. نمونهی تحقیق شامل 80 دانشجوی دورهی کارشناسی رشتهی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا بود. بهمنظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل، پرسشنامهای متشکل از آزمونهای «نگرش نسبت به یادگیری زبان»، «شدت انگیزشی»، «اشتیاق» و «جهتگیری»که همگی برگرفته از پرسشنامهی «نگرش/انگیزش» گاردنر (Gardner, 1985b)» بود، بین آزمودنیها توزیع شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از وجود نگرش مثبت بالاتر از میانگین (نمرهی 36 از 40)، شدت انگیزشی بالاتر از میانگین (نمرهی 22 از 24)، و اشتیاق بسیار بالای (نمرهی 19.25 از 21) آزمودنیها بود. مجموع این سه نمره نشانگر بالا بودن میزان انگیزش (نمرهی آزمودنیهای پسر 75.20 از 85 و نمرهی آزمودنیهای دختر 79.30 از 85) آزمودنیها در یادگیری زبان فارسی بود. در زمینهی جهتگیری آزمودنیها هم، این نتیجه بهدست آمد که %77.5 آزمودنیها (%83 دختر و %72 پسر) دارای جهتگیری یکپارچه و بقیهی آزمودنیها، یعنی %22.5 آنها (%17 دختر و %28پسر)، دارای جهتگیری ابزاری در یادگیری زبان فارسی بودند.
کلید واژگان
انگیزششدت انگیزشی
اشتیاق
جهت گیری یکپارچه
جهت گیری ابزاری
زبان فارسی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریزدانش آموخته ی دکتری زبان شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه علوم تربیتی و مشاوره،دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان
استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2322-53942676-3354




