• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره دو- پیاپی 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره دو- پیاپی 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان انگیزش و جهت‌گیری فارسی‌آموزان ترکی‌زبان در یادگیری زبان فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    فرشبافیان, احمدصفائی اصل, اسماعیلقاسم زاده علیشاعی, ابوالفضلآرام, یوسف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    786.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به باور برخی صاحب­نظران، بسیاری از عوامل دخیل در فرایند یادگیری زبان دوم به واسطه­ی عامل عاطفی «انگیزش» نقش خود را ایفا می­کنند. بر این اساس، آگاهی از انگیزش زبان­آموزان می­تواند به برنامه­ریزان آموزش زبان دوم کمک کند تا در جهت افزایش کیفیت آموزش زبان دوم و دیگر جنبه­های آن گام­های مؤثرتری بردارند. در پژوهش حاضر، تلاش شده است میزان انگیزش و جهت­گیری دانشجویان ترکی­زبانِ رشته­ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه­ آنکارا در یادگیری زبان فارسی مورد بررسی قرار گیرد. نمونه­ی تحقیق شامل 80 دانشجوی دوره­ی کارشناسی رشته­ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا بود. به­منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل، پرسش­نامه­ای متشکل از آزمون­های «نگرش نسبت به یادگیری زبان»، «شدت انگیزشی»، «اشتیاق» و «جهت­گیری»که همگی برگرفته از پرسش­نامه­ی «نگرش/انگیزش» گاردنر (Gardner, 1985b)» بود، بین آزمودنی­ها توزیع شد. اطلاعات به­ دست آمده با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از وجود نگرش مثبت بالاتر از میانگین (نمره­ی 36 از 40)، شدت انگیزشی بالاتر از میانگین (نمره­ی 22 از 24)، و اشتیاق بسیار بالای (نمره­ی 19.25 از 21) آزمودنی­ها بود. مجموع این سه نمره نشان­گر بالا بودن میزان انگیزش (نمره­ی آزمودنی­های پسر 75.20 از 85 و نمره­ی آزمودنی­های دختر 79.30 از 85) آزمودنی­ها در یادگیری زبان فارسی بود. در زمینه­ی جهت­گیری آزمودنی­ها هم، این نتیجه به­دست آمد که %77.5 آزمودنی­ها (%83 دختر و %72 پسر) دارای جهت­گیری یکپارچه و بقیه­ی آزمودنی­ها، یعنی %22.5 آن­ها (%17 دختر و %28پسر)، دارای جهت­گیری ابزاری در یادگیری زبان فارسی بودند.
    کلید واژگان
    انگیزش
    شدت انگیزشی
    اشتیاق
    جهت گیری یکپارچه
    جهت گیری ابزاری
    زبان فارسی

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز
    دانش آموخته ‏ی دکتری زبان شناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبائی
    دانشیار گروه علوم تربیتی و مشاوره،دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان
    استادیار گروه زبان‏شناسی، دانشگاه بوعلی سینا

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2018.1542
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1542.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208229

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب