رشد مهارت نوشتار در فارسی زبانان 13- 18 ساله با نگاهی به الگوهای نحوی و مکث
(ندگان)پدیدآور
برابری, حمیدرضاکامیابی گل, عطیهالیاسی, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مهارت نوشتاری توانایی برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید، به کمک مجموعهای از نشانههای نوشتاری است. یکی از مسائل در حوزهی آموزش زبان، بررسی تفاوتهای رشد مهارت نوشتاری افراد مختلف در حوزهای خاص میباشد. بر این اساس در پژوهش حاضر تفاوتهای مهارت نوشتاری در چارچوب مکث و همچنین الگوهای نحوی مورد بررسی قرار میگیرد. برای جمعآوری دادههای مورد نظر ابتدا 30 دانشآموز دبیرستانی از تربت جام بهصورت تصادفی انتخاب شدند (15 نفر دختر و 15 نفر پسر). سپس از همهی شرکتکنندگان خواسته شد که با استفاده از نرمافزار واژهپرداز متن، حدود یک بند دربارهی پدیدهی تقلب در مدارس و راههای پیشگیری از آن بنویسند. برای جلوگیری از تداخل و انحراف در نتایج، شرکت کنندگان از لحاظ سن، جنسیت، تعداد افراد هر گروه، سطح آشنایی با رایانه و نرمافزار واژهپرداز، سطح نمرات و معدل تحصیلی یکسانسازی شدند و بهطور تصادفی در سه گروه سنی قرار گرفتند. درنهایت نتایج حاصل از بررسی یافتهها نشان میداد که فارسیزبانان 13 تا 18 ساله در عواملی همچون مدت زمان نگارش متن، تعداد کلمات بهکار رفته، الگوهای مکث، میزان دیرش مکث، جایگاه نحوی وقوع آن و نیز ویرایش متن به هنگام نوشتن متن با یکدیگر تفاوت دارند و با افزایش سن این تفاوتها بیشتر میشود.
کلید واژگان
رشد مهارت نوشتاریمکث
الگوهای نحوی
شناخت
نرم افزار واژه پرداز
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانیاستادیار گروه زبان شناسی- دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه زبان شناسی- دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2322-53942676-3354




