• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره یک- پیاپی 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 7, شماره یک- پیاپی 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رشد مهارت نوشتار در فارسی زبانان 13- 18 ساله با نگاهی به الگوهای نحوی و مکث

    (ندگان)پدیدآور
    برابری, حمیدرضاکامیابی گل, عطیهالیاسی, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    527.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مهارت نوشتاری توانایی برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید، به کمک مجموعه­ای از نشانه­های نوشتاری است. یکی از مسائل در حوزه­ی­ آموزش زبان، بررسی تفاوت­های رشد مهارت نوشتاری افراد مختلف در حوزه­ای خاص می­­باشد. بر این اساس در پژوهش حاضر تفاوت­های مهارت نوشتاری در چارچوب مکث و همچنین الگوهای نحوی مورد بررسی قرار میگیرد. برای جمعآوری داده­های مورد نظر ابتدا 30 دانش­آموز دبیرستانی از تربت جام به­صورت تصادفی انتخاب شدند (15 نفر دختر و 15 نفر پسر). سپس از همه­ی شرکت­کنندگان خواسته شد که با استفاده از نرم­افزار واژه­پرداز متن، حدود یک بند درباره­­ی پدیده­ی­ تقلب در مدارس و راه­های پیشگیری از آن بنویسند. برای جلوگیری از تداخل و انحراف در نتایج، شرکت کنندگان از لحاظ سن، جنسیت، تعداد افراد هر گروه، سطح آشنایی با رایانه و نرم­افزار واژه­پرداز، سطح نمرات و معدل تحصیلی یکسان­سازی شدند و به­طور تصادفی در سه گروه سنی قرار گرفتند. درنهایت نتایج حاصل از بررسی یافته­ها نشان می­داد که فارسی­زبانان 13 تا 18 ساله در عواملی همچون مدت زمان نگارش متن، تعداد کلمات به­کار رفته، الگوهای مکث، میزان دیرش مکث، جایگاه نحوی وقوع آن و نیز ویرایش متن به­ هنگام نوشتن متن با یکدیگر تفاوت دارند و با افزایش سن این تفاوت­ها بیشتر می­شود.
    کلید واژگان
    رشد مهارت نوشتاری
    مکث
    الگوهای نحوی
    شناخت
    نرم افزار واژه پرداز

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2018-04-21
    1397-02-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته ی کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی
    استادیار گروه زبان شناسی- دانشگاه فردوسی مشهد
    استادیار گروه زبان شناسی- دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2018.1478
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1478.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208224

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب