• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 6, شماره دو- پیاپی 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 6, شماره دو- پیاپی 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی یافته‏ های تجربی و دیدگاه‏ های فراگیران در خصوص تأثیر ارزشیابی پویای رایانه‌ای بر یادگیری واژگان فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    عبادی, سامانبهراملو, خسرو
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    330.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ارزشیابی پویای رایانه­ای بر فراگیریِ واژگان فارسی از طریق استنباط واژگانی بود. در این پژوهش شبه­تجربی، 75 فراگیر که فارسی را به‌عنوان زبان خارجی می‌آموختند چهار متن را طی چهار روز به‌صورت روزی یک متن خواندند و به سؤالات درک مطلب پاسخ دادند. در گروه کنترل، فراگیران از وجود کلمات ناآشنا درمتن­ها بی­اطلاع بودند. در گروه دوم، فراگیران از وجود کلمات ناآشنا در متن­ها آگاهی داشتند و ­باید معنی آن­ها را استنباط می­کردند. در گروه سوم، علاوه بر آگاهی از کلمات ناآشنا و استنباط آن­ها، از رویکرد ارزشیابی پویای رایانه­ای نیز استفاده شد. نتایج پس‌آزمون‌های فراگیری و یادداری واژه­های ناآشنا، نشان داد که آگاهی از وجود کلمات ناآشنا در متن و استفاده از رویکرد ارزشیابی پویای رایانه­ای، واژه­آموزی از طریق خواندن را بهبود می­دهد. همچنین پس از مطالعه، با طرح چهار سؤال دیدگاه­های فراگیران گروه سوم درخصوص کارآمدی واژه­آموزی در چارچوب ارزشیابی پویای رایانه­ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که فراگیران، ارزشیابی پویای رایانه­ای را چارچوبی مناسب و مؤثر برای توسعه­ی دانش واژگانی می­دانند و از آن استقبال می­کنند.
    کلید واژگان
    استنباط واژگانی
    آگاهی
    ارزشیابی ایستا
    ارزشیابی پویا

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2017-10-23
    1396-08-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیارآموزش زبان انگلیسی- دانشگاه رازی
    دکتری آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه رازی

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1181.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208209

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب