بررسی یافته های تجربی و دیدگاه های فراگیران در خصوص تأثیر ارزشیابی پویای رایانهای بر یادگیری واژگان فارسی
(ندگان)پدیدآور
عبادی, سامانبهراملو, خسرونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ارزشیابی پویای رایانهای بر فراگیریِ واژگان فارسی از طریق استنباط واژگانی بود. در این پژوهش شبهتجربی، 75 فراگیر که فارسی را بهعنوان زبان خارجی میآموختند چهار متن را طی چهار روز بهصورت روزی یک متن خواندند و به سؤالات درک مطلب پاسخ دادند. در گروه کنترل، فراگیران از وجود کلمات ناآشنا درمتنها بیاطلاع بودند. در گروه دوم، فراگیران از وجود کلمات ناآشنا در متنها آگاهی داشتند و باید معنی آنها را استنباط میکردند. در گروه سوم، علاوه بر آگاهی از کلمات ناآشنا و استنباط آنها، از رویکرد ارزشیابی پویای رایانهای نیز استفاده شد. نتایج پسآزمونهای فراگیری و یادداری واژههای ناآشنا، نشان داد که آگاهی از وجود کلمات ناآشنا در متن و استفاده از رویکرد ارزشیابی پویای رایانهای، واژهآموزی از طریق خواندن را بهبود میدهد. همچنین پس از مطالعه، با طرح چهار سؤال دیدگاههای فراگیران گروه سوم درخصوص کارآمدی واژهآموزی در چارچوب ارزشیابی پویای رایانهای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که فراگیران، ارزشیابی پویای رایانهای را چارچوبی مناسب و مؤثر برای توسعهی دانش واژگانی میدانند و از آن استقبال میکنند.
کلید واژگان
استنباط واژگانیآگاهی
ارزشیابی ایستا
ارزشیابی پویا
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشیارآموزش زبان انگلیسی- دانشگاه رازیدکتری آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه رازی
شاپا
2322-53942676-3354




