• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 6, شماره یک- پیاپی 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 6, شماره یک- پیاپی 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فعل‏های پرکاربرد در نوشتار فارسی‏آموزان غیرفارسی‏ زبان: تحلیلی بر پایه‏ ی دستور نظام مند نقش گرا

    (ندگان)پدیدآور
    رضویان, حسینفیضی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.291 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر براساس رویکرد نقش­گرای نظام­مند هلیدی به بررسی کاربرد فعل در نوشتار فارسی‌آموزان خارجی پرداخته است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را فارسی‌آموزان مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی­زبانان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل می‌دهد. روش جمع‌آوری داده‌ها به­صورت میدانی و با روش نمونه‌گیری تصادفی است. جمع‌آوری اطلاعات از طریق آزمون و انشا (نوشتار) صورت گرفته است. داده‌های مربوط به درک از طریق آزمون‌ها و داده‌های مربوط به تولید از طریق انشا (نوشتار) جمع آوری شده‏اند. براساس رویکرد نقش­گرا، فرایند در قالب فعل تجلی می‌یابد. بنابراین ابتدا به­منظور اطمینان از درک فارسی­آموزان از هر نوع فرایند، با در نظر گرفتن مهارت‌های زبانی آن­ها در تمامی سطوح، آزمون­هایی تنها در ارتباط با معنی فعل در سه مرحله طراحی و برگزار شد. پس از آن با بررسی فرایند‌ها در انشای این فارسی­آموزان این نتیجه حاصل شد که فرایند مادی و رابطه‌ای بیشترین میزان کاربرد را در هر سه سطح  نوشتار فارسی‌آموزان به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این است که فرایندهای مادی و رابطه­ای حدود 70 درصد فرایندها را شامل می­شود.
    کلید واژگان
    فعل
    آموزش زبان فارسی
    نوشتار
    غیرفارسی زبانان
    دستور نظام‌مند نقش گرا

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبانشناسی- دانشگاه سمنان
    دانش آموخته‏‏ ی کارشناس ارشد آموزش قارسی به غیرفارسی زبانان

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1298.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208202

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب