فعلهای پرکاربرد در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسی زبان: تحلیلی بر پایه ی دستور نظام مند نقش گرا
(ندگان)پدیدآور
رضویان, حسینفیضی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر براساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی به بررسی کاربرد فعل در نوشتار فارسیآموزان خارجی پرداخته است. جامعهی آماری این پژوهش را فارسیآموزان مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدهد. روش جمعآوری دادهها بهصورت میدانی و با روش نمونهگیری تصادفی است. جمعآوری اطلاعات از طریق آزمون و انشا (نوشتار) صورت گرفته است. دادههای مربوط به درک از طریق آزمونها و دادههای مربوط به تولید از طریق انشا (نوشتار) جمع آوری شدهاند. براساس رویکرد نقشگرا، فرایند در قالب فعل تجلی مییابد. بنابراین ابتدا بهمنظور اطمینان از درک فارسیآموزان از هر نوع فرایند، با در نظر گرفتن مهارتهای زبانی آنها در تمامی سطوح، آزمونهایی تنها در ارتباط با معنی فعل در سه مرحله طراحی و برگزار شد. پس از آن با بررسی فرایندها در انشای این فارسیآموزان این نتیجه حاصل شد که فرایند مادی و رابطهای بیشترین میزان کاربرد را در هر سه سطح نوشتار فارسیآموزان به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این است که فرایندهای مادی و رابطهای حدود 70 درصد فرایندها را شامل میشود.
کلید واژگان
فعلآموزش زبان فارسی
نوشتار
غیرفارسی زبانان
دستور نظاممند نقش گرا
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبانشناسی- دانشگاه سمناندانش آموخته ی کارشناس ارشد آموزش قارسی به غیرفارسی زبانان
شاپا
2322-53942676-3354




