مهارت های شنیداری فارسیآموزان غیرایرانی: مقایسه ی کلاسهای مجازی و حضوری
(ندگان)پدیدآور
صفارمقدم, احمدمختاری, شهرهسعیدنیا, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به مقایسهی میزان فراگیری مهارت شنیداری دانشجویان مجازی و حضوری در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) و مدرسه المهدی(عج) که هر دو وابسته به جامعهالمصطفی(ص) العالمیه هستند میپردازد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و هدف از آن، اعتبارسنجی آموزش مجازی در این دانشگاه بینالمللی میباشد. به این منظور، با توجه به یکسان بودن محتوای آموزش مجازی در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) و آموزش حضوری در مدرسه المهدی(عج)، ابتدا پیشآزمونی با شرکت ده نفر از دانشجویان برگزار گردید. سپس، براساس تجربهی حاصله، 42 نفر از دانشجویان عربزبان ترم سوم در دو مرکز یادشده، بهطور تصادفی انتخاب شدند و مهارتهای شنیداری کلی آنان مطابق اصول براون (2004) در آزمونی مورد بررسی و سنجش قرار گرفت. شایان ذکر است که آزمونورانی که شرایط نامتعارف و ناهمگن داشتند، از آزمون حذف شدند. در این آزمون، میانگین نمرات زبانآموزان شیوهی مجازی 12.96 و میانگین نمرات زبانآموزان حضوری 13.86 شد. با توجه به این امر، نمرات دانشجویان حضوری بهطور متوسط 0.90 بیشتر از دانشجویان مجازی بود؛ اما آزمون تی مستقل نشان داد که این تفاوت معنادار نیست. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مجازی میتواند به جایگاه بالاتری در سیاستهای آموزشی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه ارتقا یابد و در شرایطی که امکان حضور متقاضیان در ایران فراهم نباشد، جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری خواهد بود.
کلید واژگان
آموزش فارسی به غیرفارسیزبانانآموزش مجازی
آموزش حضوری
توانش شنیداری
جامعهالمصطفی(ص) العالمیه
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشیار زباشناسی- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشگر و مدرس مدعو آموزش زبان فارسی - دانشگاه مجازی جامعة المصطفی(ص)
پژوهشگر و مربی زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه مجازی جامعة المصطفی(ص)
شاپا
2322-53942676-3354




