بررسی اثربخشی آموزشِ مبتنی بر روش تکلیف محور بر خواندن و درک مطلبِ فارسی با اهداف ویژه
(ندگان)پدیدآور
صدیقی فر, زهرهحسینی, زهرا ساداتعلویمقدم, سید بهنامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خواندن و درک مطلب با اهداف ویژه یا خواندن و درک مطلب تخصصی یکی از زیر مجموعههای آموزش زبان دوم است که در دهههای اخیر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. در این روش، نیاز افراد به استفاده از زبانِ هدف در اولویت برنامهریزی آموزشی قرار میگیرد و اهداف و محتوای آموزشی با در نظر گرفتن رشتهی تحصیلی یا حرفهی فراگیران تعیین میشود تا از این رهگذر بتوان نیاز آنان را برای مطالعهی منابع علمی به زبان اصلی بر طرف ساخت. از سوی دیگر، روش تکلیف محور یکی از روشهای معنابنیاد در فراگیری زبان دوم به شمار میرود که از تعدادی تکلیف تشکیل شده است و هدف آن درگیر ساختن زبانآموز در یادگیری خود، پردازش زبانی بیشتر و دستیابی به عمق مطالب است. این پژوهش از نوع تجربی و به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش بوده است که آموزش مبتنی بر روش تکلیفمحور چه تأثیری بر ارتقای سطح مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی با اهداف ویژه دارد؟ بهمنظور پاسخگویی به این پرسش، 22 نفر از فارسیآموزان عربزبان از مرکز زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) که داوطلب ورود به تحصیل در رشتههای فنی و مهندسی بودند، بهصورت مساوی در دو گروه گواه و تجربی قرار گرفتند. در ابتدای پژوهش، یک پیشآزمون خواندن و درک مطلب فارسی با اهداف ویژه برگزار گردید تا میزان اثرگذاری آموزش موردنظر در مقایسه با پسآزمون مشخص شود. سپس، گروه تجربی بر مبنای روش تکلیفمحور در یک دورهی آموزشی دوازده ساعتی، مداخله را دریافت کردند در حالی که آموزش گروه گواه به شیوهی سنتی و با تمرکز بر انجام تمرینها و یادگیری دستور زبان، واژگان و مطابق با برنامهی درسی مرکز زبان فارسی انجام شد؛ در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آنهادادهها با استفاده از تحلیل همپراش، نشان داد که آموزش تکلیفمحور، تأثیر معناداری بر تقویت مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی داشته و باعث پیشرفت این مهارت شده است.
کلید واژگان
خواندن و درک مطلبفارسی با اهداف ویژه
روش تکلیفمحور
فارسی آموزان غیرایرانی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)دانشجوی دکتری زبانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد
عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
شاپا
2322-53942676-3354




