نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمنشی‌زاده, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorخانبابازاده, کیومرثfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:52:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:52:54Z
dc.date.available1399-07-09T01:52:54Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:52:54Z
dc.date.issued2014-05-22en_US
dc.date.issued1393-03-01fa_IR
dc.date.submitted2015-07-22en_US
dc.date.submitted1394-04-31fa_IR
dc.identifier.citationمنشی‌زاده, مجتبی, خانبابازاده, کیومرث. (1393). خطاهای نحوی تالشی‌زبان‌ها در کاربرد زبان فارسی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 3(6), 117-135.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_663.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208154
dc.description.abstractدر حوزه‌ی فراگیری زبان دوم، همواره این فرضیه وجود داشته است که زبان­آموزان، عناصری از زبان مادری خود را در زبان دوم به‌کار می‌گیرند. در پی این فرضیه، نظریه‌های زیادی نیز مطرح شده‌ است که این پژوهش با توجه به نظریه‌ی «تحلیل خطا» به بررسی خطاهای نحوی 133 دانش­آموز تالشی‌زبان مقاطع سوم، چهارم و پنجم ابتدایی روستاهای عنبران بالا و پایین شهرستان نمین استان اردبیل در نگارش به زبانِ فارسی پرداخته است. بدین­ منظور، انواع خطاهای دستوری از متن‌های نگارش یافته توسط دانش‌آموزان تالشی‌زبان استخراج شده­ و سپس با بررسی خطاها، دلایل و منابع ایجاد خطا مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته ­تا مشخص شود خطاها در چه مواردی و به چه دلایلی ایجاد شده‌اند. مبنای نظری این واکاوی، دسته‌بندی کوردر (1975) بوده است که اعتقاد دارد خطاها، بر پایه‌ی منابع ایجاد خطا، به سه دسته‌ی «خطاهای بین‌زبانی»، «خطاهای درون‌زبانی» و «خطاهای آموزشی» تقسیم می­شوند. داده‌های به دست آمده از تحلیل خطاهای دانش‌‌آموزان تالشی‌زبان نشان داد که انواع خطاهای نحوی در نوشتار این زبان­آموزان وجود دارد، ولی تعداد «خطاهای آموزشی» نسبت به دیگر خطاها بیشتر است. در میان انواع خطاهای تفکیک‌شده، خطاهای «عدم مطابقت شناسه‌ی فعل با فاعل (نهاد)»، به‌ویژه در میان خطاهای آموزشی، بیشتر از دیگر انواع خطاها بوده است؛ یافته­های این پژوهش علاوه بر آن که توصیفی از خطاهای تولید شده توسط دانش‌آموزان تالشی‌زبان را ارائه می‌دهد، می‌تواند بر ضرورت بهبود و اصلاح روش­های تدریس و منابع آموزشی مانند کتاب‌های آموزش زبان فارسی تأکید نماید تا از این طریق شاهد کاهش خطاهای آموزشی نیز باشیم.fa_IR
dc.format.extent476
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.subjectتحلیل خطاfa_IR
dc.subjectخطاهای بین‌زبانیfa_IR
dc.subjectخطاهای درون‌زبانیfa_IR
dc.subjectخطاهای آموزشیfa_IR
dc.titleخطاهای نحوی تالشی‌زبان‌ها در کاربرد زبان فارسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری ادبیات فارسی- دانشگاه گیلانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue6
dc.citation.spage117
dc.citation.epage135


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد