میزان به کارگیری راهکارهای درک مطلب شنیداری: مطالعه ی موردی فارسی آموزان دوره ی پیش دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
کریمی, اعظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر مهارتِ شنیداری 59 فارسیآموز دختر و پسرِ غیرایرانی را در زمینهی درک مطالب دانشگاهی بررسی می کند. این فارسیآموزان که از لحاظ یادگیری زبان فارسی در سطوح متوسط و متوسط به بالا و از ملیت های مختلف بودند، کلاس های پیش دانشگاهی مرکز زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین را در زمستان 1390 گذرانده بودند. موضوعات مورد بحث در مقاله شامل «بررسی ماهیت راهکارهای درک مطلب شنیداری» و «تنوع استفاده از راهکارها» و «میزان پیشبینی راهکارها بهعنوان شاخص مهارت شنیداریِ» فارسی آموزان غیرایرانی است. براساس یافته های یک پژوهش پیمایشیِ سهبخشی مشخص شد که در کلاس های یکسان، زبان آموزان قویتر، بهواسطه ی توانایی شنیداری بیشتر، بهتر از همپاهای ضعیفتر خود عمل می کنند. همچنین مشخص شد که با وجود این که همه ی زبان آموزان از انواع راهکارها استفاده می کردند، زبانآموزان مسلّط تر، مهارت بیشتری را در به کارگیری چهار راهکار شنیداری مورد نظر به نمایش گذاشتند؛ با این حال، در مورد مهارت فراشناختی، عملکرد ضعیفتری داشتند. از طرفی، زبان آموزان قویتر در استفاده از راهکارهایی مثل یادداشت برداری، خلاصه برداری از نکات مهم سخنرانی های کلاسی و درک نکات کلیدی که در کسب موفقیت دانشگاهی بسیار مهم هستند، ضعیفتر از انتظار عمل کردند. علاوه بر این، طبق یافته ها، راهکارهای شناختی، اجتماعی-عاطفی، فراشناختی و حافظه، به ترتیب از قابلیت پیشبینی بیشتری برخوردار بودند. در پایان، با تکیه بر یافته های به دست آمده، علاوه بر ارائه ی پیشنهادهایی در زمینهی آموزش زبان فارسی، بر ضرورت اتخاذ راهکارهای مطلوب در مراکز آموزش زبان فارسی در خصوص تقویت مهارت شنیداریِ دانشگاهی فارسیآموزان غیرایرانی نیز تأکید شده است.
کلید واژگان
مهارتِ شنیدندرک مطلب شنیداریِ دانشگاهی
راهکارهای درک مطلب شنیداری
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مترجمی انگلیسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)شاپا
2322-53942676-3354




