• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 3, شماره دو - پیاپی7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 3, شماره دو - پیاپی7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آزمون چندگزینه‌ایِ شنیدن: مقایسه‏ ی تأثیر ارائه ‏ی گزینه‏ ها در دو قالب نوشتاری و گفتاری

    (ندگان)پدیدآور
    زندی, بهمنروشن, بلقیسوکیلی‌فرد, امیررضاگلپور, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    495.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مهارت شنیداری و مهارت گفتاری‌ از لحاظ دانش آموزشکاوی زبان ارتباط تنگاتنگی در تعاملات زبانی با یکدیگر دارند. از این‌رو، عموماً اندازه‌گیری درکِ ‌شنیداری بدون در نظر گرفتن سایر مهارت‌های زبانی فارسی ­آموزان کمی دشوار به نظر می­ رسد. هدف این پژوهش، پاسخگویی به این پرسش است: آزمونی که گزینه­ های آن در قالب نوشتاری ارائه می­ گردد، برای ارزیابی مهارت شنیدن مناسب‌تر است یا آزمونی که گزینه ­ها در آن به صورت گفتاری طراحی و اجرا می‏ گردد؟ بدین منظور، برای سنجش درک شنیداری، آزمونی طراحی گردید و برای اجرای این پژوهش، گزینه­ های آزمون در دو قالب نوشتاری و گفتاری ارائه گردید. نمونه‌ی آماری این پژوهش را 36 فارسی‌آموز غیرایرانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) در رده‌ی سنی 18 تا 25 سال تشکیل می­ دادند که از لحاظ زبانی در سطح پیشرفته و به‌طور تصادفی انتخاب شدند. روش انجام تحقیق از نوع میدانی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای آماری استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که در مقایسه با قالب گفتاری، دیدگاه آزمودنی‌ها نسبت به دیدگاه نوشتاری، مثبت‌تر و رضایت‌مندی آنان نیز از این نوع قالب ارائه گزینه­ ها بیشتر بوده است، اما آزمودنی‌ها در پاسخ به گزینه ­ها در قالب گفتاری عملکرد بهتری داشته و موفقیت بیشتری به‌ دست آورده‌اند.
    کلید واژگان
    ‌آزمونِ شنیدن
    پرسش‏های چندگزینه‌ای
    گزینه‌های گفتاری و نوشتاری

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2014-07-23
    1393-05-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام نور
    دانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه پیام ‌نور
    استادیار گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‏(ره)
    ‌دانشجوی دکتری زبان‌شناسی همگانی دانشگاه پیام ‌نور تهران

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_605.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208136

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب