تکیه گاه سازی آموزشی و تأثیر آن بر یادگیری زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
پورجمشیدی, مریمزنگنه, حسینمومنیِ راد, اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش و یادگیری زبان دوم برای زبان آموزان، بهویژه در دوره های آموزش عالی، نیازمند بهره گیری از رویکردها و راهبردهای آموزشی مناسبی است که بتواند یادگیری را برای زبان آموزان تسهیل کند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه ی تکیه گاه سازی آموزشی و میزان یادگیری زبان فارسی در بین فارسیآموزان است. روش مورد استفاده در این مطالعه از نوع همبستگی و جامعهی آماریِ پژوهش شامل همهی دانشجویان غیرفارسیزبان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین در سال تحصیلی 92-93 بوده است. بدین منظور، 126 نفر به شیوه ی نمونه گیری نسبی انتخاب شدند که این تعداد به مقیاس تکیه گاه سازی آموزشی پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین تکیه گاه سازی آموزشی و انواع آن (شناختی، فنی، رویه ای، فراشناختی و انگیزشی) با یادگیری زبان فارسی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که تکیه گاه سازی شناختی، فنی، رویه ای، فراشناختی و انگیزشی، به طور مثبت و معناداری یادگیری زبان فارسی را پیش بینیکرده اند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به تکیه گاه سازی آموزشی و انواع آن در افزایش یادگیری زبانِ فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی است.
کلید واژگان
تکیه گاه سازی شناختیتکیه گاه سازی فراشناختی
تکیه گاه سازی رویه ای
تکیه گاه سازی فنی
تکیه گاه سازی انگیزشی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه بوعلی سینا همداناستادیار دانشگاه بوعلی سینا
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2322-53942676-3354




