آموزش زبان فارسی به لاری زبانان بر مبنای تحلیل مقابلهای و روش تکلیفمحور
(ندگان)پدیدآور
میردهقان, مهین نازمریدی, بهزاداورنگ, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مقاله بررسی تأثیر برنامهی درسی مبتنی بر نکات افتراق گروههای اسمی و فعلی در زبانهای لاری و فارسی، و آموزش زبان فارسی بر مبنای روش تکلیفمحور به لاریزبانان در سطح مبتدی است. به همین منظور، 60 آزمودنی لاریزبان در مقطع دوم دبستان با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای و هدفمند، انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گواه (هر کدام 30 نفر) تقسیم شدند. در ابتدا پیشآزمونی دستوری بر مبنای مقابلهی گروه اسمی و فعلی در فارسی و لاری از هر دو گروه گرفته شد و سپس به مدت هشت هفته به گروه آزمایش، تکالیف مبتنی بر نکات افتراق دستوریِ دو زبان آموزش داده شد؛ گروه گواه نیز روال عادی خود در آموزش زبان فارسی را طبق دروس پایهی دوم دبستان دریافت کردند. پس از پایان کار، پسآزمونی جهت تعیین میزان تأثیرگذاری مداخله بر روی هر دو گروه اجرا شده و نمرات به دست آمده از آزمونها با استفاده از «تحلیل واریانس یکطرفه» و «تحلیل واریانس دوطرفه» تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از این بود که برنامهی درسی مبتنی بر نکات افتراق زبانهای فارسی و لاری و آموزش فارسی براساس روش تکلیفمحور توانسته است دانش دستوری لاریزبانان را در خصوص زبان فارسی بهبود ببخشد؛ در واقع، برهمکنش میان تحلیل مقابلهای و روش تکلیفمحور باعث شده است که افزایش آگاهی لاریزبانان از طریق تبادل اطلاعات، تعامل ارتباطی و گفتگوی حین تکلیف افزایش یابد و یادگیری زبان فارسی تسهیل شود.
کلید واژگان
زبان لاریروش تکلیف محور
زبانشناسی مقابله ای
دستورزبان فارسی
گروه اسمی
گروه فعلی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان شناسی- دانشگاه شهید بهشتیاستادیار گروه زبان شناسی و زبان های خارجه- دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان- دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2322-53942676-3354




