• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 2, شماره دو - پیاپی 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 2, شماره دو - پیاپی 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آموزش زبان فارسی به لاری‏ زبانان بر مبنای تحلیل مقابله‌ای و روش تکلیف‌محور

    (ندگان)پدیدآور
    میردهقان, مهین نازمریدی, بهزاداورنگ, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    607.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این مقاله بررسی تأثیر برنامه­ی درسی مبتنی بر نکات افتراق گروه­های اسمی و فعلی در زبان‌های لاری و فارسی، و آموزش زبان فارسی بر مبنای روش تکلیف­محور به لاری­زبانان در سطح مبتدی است. به همین منظور، 60 آزمودنی لاری­زبان در مقطع دوم دبستان با استفاده از روش نمونه­گیری چندمرحله­ای و هدفمند، انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گواه (هر کدام 30 نفر) تقسیم شدند. در ابتدا پیش­آزمونی دستوری بر مبنای مقابله­ی گروه اسمی و فعلی در فارسی و لاری از هر دو گروه گرفته شد و سپس به مدت هشت هفته به گروه آزمایش، تکالیف مبتنی بر نکات افتراق دستوریِ دو زبان آموزش داده شد؛ گروه گواه نیز روال عادی خود در آموزش زبان فارسی را طبق دروس پایه­ی دوم دبستان دریافت کردند. پس از پایان کار، پس‌آزمونی جهت تعیین میزان تأثیرگذاری مداخله بر روی هر دو گروه اجرا شده و نمرات به دست آمده از آزمون­ها با استفاده از «تحلیل واریانس یک­طرفه» و «تحلیل واریانس دو‌طرفه» تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از این بود که برنامه­ی درسی مبتنی بر نکات افتراق زبان‌های فارسی و لاری و آموزش فارسی براساس روش تکلیف‌محور توانسته است دانش دستوری لاری­زبانان را در خصوص زبان فارسی بهبود ببخشد؛ در واقع، برهم­کنش میان تحلیل مقابله­ای و روش تکلیف­محور باعث شده است که افزایش آگاهی لاری­زبانان از طریق تبادل اطلاعات، تعامل ارتباطی و گفتگوی حین تکلیف افزایش یابد و یادگیری زبان فارسی تسهیل شود.
    کلید واژگان
    زبان لاری
    روش تکلیف محور
    زبان‌شناسی مقابله ای
    دستور‌زبان فارسی
    گروه اسمی
    گروه فعلی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2013-06-22
    1392-04-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبان شناسی- دانشگاه شهید بهشتی
    استادیار گروه زبان شناسی و زبان های خارجه- دانشگاه پیام نور
    کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی ‏زبانان- دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_450.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208123

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب