ارزیابی اصالت متون سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان از دیدگاه انسجام
(ندگان)پدیدآور
داوری اردکانی, نگارآقاابراهیمی, هاجرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اصالت متون آموزشی از مشخصههای مهم در آموزش ارتباطی زبان است. این پژوهش، با طرح این پرسش که "متون کتابهای آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، تا چه حد منعکسکنندهی مشخصهی اصالت است؟"؛ به ارزیابی متون سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان میپردازد. معیار این ارزیابی کمیت و کیفیت کاربرد گفتماننماهای انسجامی در متون غیرآموزشی و مقایسهی آن با متون آموزشی است. در این پژوهش، کمیت و کیفیت وقوع گفتمانهای انسجامی در دوازده متن آموزشی از سه کتاب آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان و پنج متن غیرآموزشی، بررسی و نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شد. نتیجهی این پژوهش نشان میدهد کمیت و کیفیت کاربرد گفتماننماهای انسجامی در دو کتاب آموزش زبان فارسی، بسیار مشابه متون غیرآموزشی است و کتاب سوم از این دیدگاه با دو کتاب دیگر متفاوت؛ بنابراین، مشابهت آن با متون غیرآموزشی کمتر است و درنتیجه میتوان گفت که درجهی اصالت متون این سه کتاب یکسان نیست.
کلید واژگان
اصالتانسجام
گفتماننما
متون آموزش زبان فارسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهرانکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
شاپا
2322-53942676-3354




