مبانی تهیه و تدوین آزمون مهارتی فارسی(آمفا)
(ندگان)پدیدآور
صحرایی, رضا مرادجلیلی, سیّد اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
آزمون مهارت(بسندگی)، یکی از انواع آزمونهای زبان است که با هدف ارزیابی پیشرفت زبانی برگزار میشود. از قدیمیترین آزمونهای مهارت میتوان به تافل و آیلتس اشاره کرد که کسب نمره یا درجهی مطلوب در آنها شرط ورود به دانشگاههای معتبر انگلیسیزبان است. امروزه اهمیت این نوع آزمونها بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است؛ تا جایی که دانشگاههای معتبر ژاپنی و عرب نیز پیش از پذیرش نهایی دانشجویان خارجی از آنان آزمون مهارت میگیرند. آزمون مهارت زبان ژاپنی «جِیالپیتی» و آزمون مهارت زبان عربی «اِیالپیتی» نام دارد و سابقهی آنها به کمتر از ده سال میرسد. با وجود اینکه آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان از سابقهی طولانی برخوردار است و در حال حاضر بیش از 8000 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاههای ایران مشغول به تحصیل هستند، امّا تا کنون برای پذیرش نهایی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاههای ایران، آزمون مهارت طراحی نشده است. مقالهی حاضر، پس از بیان این مسئله و تبیین اهمیت و ضرورت طراحی آزمون مهارت برای زبان فارسی، کوشیده است مبانی نظری و قالب کلّی این آزمون را برای سنجش و ارزیابی مهارت زبانی فارسیآموزان خارجی ارائه نماید.
کلید واژگان
آزمون مهارت(آمفا)توانش زبانی
مهارت های زبانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهرانعضو هیات علمی گروه آموزش زبان فارسی- دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
شاپا
2322-53942676-3354




