بلاغت مقابلهای و بررسی فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسی زبانان و فارسی آموزان عرب
(ندگان)پدیدآور
پهلواننژاد, محمدرضاعلینژاد, بتولنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بررسیهای گوناگون در زمینهی مهارت نوشتن در زبان دوم نشانگر ضعف زبانآموزان دراین مهارت است. زبانآموزان با وجود دانستن دستور و لغات از نوشتن انواع مختلف متون عاجز هستند. بررسی در زمینهی بلاغت مقابلهای میتواند به زبانآموزان و مدرسان زبان دوم برای حل این مشکل اساسی کمک کند. همچنین فراگفتمان که از اصول و الگوهای بلاغی بهشمار میرود و سبکهای بلاغی نویسنده را نشان میدهد، نقش مهمی در پیشرفت و بهبود مهارت نوشتن ایفا میکند. این تحقیق سعی دارد با استفاده از مدل هایلند(2004)، به بررسی نوع و بسامد فراگفتمان در 80 انشای توصیفی نوشته شده توسط فارسیزبانان و فارسیآموزان عرب بپردازد و مشخص کند که هر گروه، از کدام نوع گفتمان با چه بسامدی استفاده میکند. نتایج حاصل نشان داد که این دو گروه در انشاهای توصیفی خود از همهی انواع فراگفتمانهای تبادلی و تعاملی(به جز نقشنماهای درونمتنی) استفاده کردهاند. فارسیزبانان به ترتیب از گذارهها، نقشنماهای نگرشی، معناهای رمزگونه، تقویتکنندهها و خودبیانیها بیشترین استفاده را کردهاند و این در حالی است که گذارهها، تقویتکنندهها، نقشنماهای نگرشی، خودبیانیها و معناهای رمزگونه به ترتیب بیشترین کاربرد را در انشاهای توصیفی فارسیآموزان عرب دارند. همچنین نتایج حاصل، حاکی از آن است که تنوع انواع مختلف فراگفتمان در انشاهای توصیفی فارسیزبانان بیشتر است. از این رو، انشاهای توصیفی آنان منسجمتر، زیباتر و جذابتر است و قابلیت درک و تاثیرگذاری آنان به دلیل استفاده از انواع مختلف فراگفتمان بالاتر است.
کلید واژگان
بلاغت مقابله¬ایفراگفتمان
گذارهها
معناهای رمزگونه
فراگفتمان تعاملی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشیاردانشگاه فردوسی مشهدکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
شاپا
2322-53942676-3354




