بررسی خطاهای فارسیآموزان غیر فارسیزبان در جملات دارای عناصر قطب منفی
(ندگان)پدیدآور
شقاقی, ویداجعفروندگیگلو, لیدانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نفی، دارای صورتهایی پیچیده است و به شکلهایی گوناگون بیان میشود. برخی از جملات، دارای عنصر نفی آشکار هستند، ولی برخی دیگر بدون عنصر نفی آشکار، دارای مفهوم نفیاند. عناصر قطب منفی، اصطلاحاتی هستند که برای درست بودن از لحاظ دستوری، نیاز به بافت منفی دارند و معنی آنها با جملات منفی سازگار است و تنها در جملات خاصی کاربرد دارند. یادگیری چنین مقولههایی برای غیر فارسیزبانانی که قواعد دستوری زبان مادریشان با قواعد دستوری زبان فارسی تفاوت دارد، دشوار است. اگرچه در چند دههی اخیر، در زمینهی فراگیری زبان دوم، مطالعات بسیاری انجام شده است، مطالعات چندانی در مورد کاربرد عناصر قطب منفی توسط آموزندگان زبان دوم/خارجی صورت نگرفته است. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش میکند به بررسی و تحلیل تفاوتهای میان خطاهای فارسیآموزان غیر فارسیزبان، در درک یا تولید جملات دارای عناصر قطبی، البته در صورت وجود چنین تفاوتهایی، بپردازد. در این پژوهش، پس از آن که 46 فارسیآموز بزرگسال، به صورت تصادفی، انتخاب شدند، در دو گروه، مورد آزمون قرار گرفته و به یک پرسشنامه پاسخ دادند. سپس خطاهای آنان بررسی شد و مقایسهی گروهها، با توجه به نابرابری انحراف معیار، تفاوت معناداری را میان خطاهای دو گروه نشان داد. میانگین نمرات گروه اول نسبت به گروه دوم، بیشتر و انحراف معیارشان کمتر بود. یافتهها حاکی از آن بود که این دو گروه دارای خطاهای متفاوتی هستند.
کلید واژگان
عناصر قطب منفی عناصر مطابقت نفی
نفی دوگانه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبانشناسی- دانشگاه علامه طباطباییکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
شاپا
2322-53942676-3354




