تحلیل محتوایی منابع آموزشی زبان فارسی بر پایهی انگارهی نیل اندرسون
(ندگان)پدیدآور
صحرایی, رضامرادشهباز, منیرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کتابهای آموزش زبان، چهار کلانمهارتِ زبانیِ نوشتاری، خوانداری، شنیداری و گفتاری را در زبانآموزان معمولا پرورش میدهند. از این میان تسلط بر مهارت خواندن بدین جهت دارای اهمیت است که دانشجویان را در درک متون تخصصی یاری میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی کتابهای آموزش زبان فارسی در زمینهی مهارت خواندن است. در این پژوهش، ابتدا اهمّ مطالعات و یافتههای حوزهی خواندن را از نظر میگذرانیم. سپس یکی از سازمانیافتهترین انگارههای آموزشی مخصوص این مهارت، یعنی انگارهی نیل اندرسون، را شرح و بسط میدهیم. آنگاه گزیدهای از منابع آموزشی زبان فارسی را بر پایهی انگارهی اندرسون تحلیل میکنیم. از تحلیل منابع آموزشی زبان فارسی میتوان نتیجه گرفت که این منابع توجه چندانی به یافتههای نوین علم آموزش زبان، بهویژه انگارهی اندرسون، نداشتهاند. اصلی که بهطور چشمگیر در این کتابها پیاده شده، همانا اصل گسترش گنجینهی واژههاست که وجه اشتراک همهی روشهای سنتی مطرحشده در زبانآموزی است. در میان سایر اصلهای انگارهی اندرسون، اصل تأیید راهبردها بیشتر مورد توجه بوده است. موارد کاربرد اصل آموزش درک نیز انگشتشمار است. اصل فعالسازی دانش پیشین، علیرغم اهمیت فوقالعادهای که دارد، تقریباً در هیچکدام از منابع اجرا نشده است. اصول افزایش سرعت خواندن و ارزیابی پیشرفت نیز در این منابع مغفول ماندهاند.
کلید واژگان
مهارت خواندندرک مطلب
دانش پیشین
گنجینه ی واژه ها
راهبرد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار زبانشناسی- دانشگاه علامه طباطباییکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
شاپا
2322-53942676-3354




