• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 1, شماره دو -پیاپی 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 1, شماره دو -پیاپی 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل محتوایی منابع آموزشی زبان فارسی بر پایه‏ی انگاره‏ی نیل اندرسون

    (ندگان)پدیدآور
    صحرایی, رضامرادشهباز, منیره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    479.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    کتاب­های آموزش زبان، چهار کلان­مهارتِ زبانیِ نوشتاری، خوانداری، شنیداری و گفتاری را در زبان‏آموزان معمولا پرورش می­دهند. از این میان تسلط بر مهارت خواندن بدین جهت دارای اهمیت است که دانشجویان را در درک متون تخصصی یاری می­کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی کتاب­های آموزش زبان فارسی در زمینه‏ی مهارت خواندن است. در این پژوهش، ابتدا اهمّ مطالعات و یافته­های حوزه­ی خواندن را از نظر می­گذرانیم. سپس یکی از سازمان­یافته­ترین انگاره­های آموزشی مخصوص این مهارت، یعنی انگاره­ی نیل اندرسون، را شرح و بسط می­دهیم. آن­گاه گزیده­ای از منابع آموزشی زبان فارسی را بر پایه­ی انگاره­ی اندرسون تحلیل می­کنیم. از تحلیل منابع آموزشی زبان فارسی می­توان نتیجه گرفت که این منابع توجه چندانی به یافته­های نوین علم آموزش زبان، به‏ویژه انگاره­ی اندرسون، نداشته­اند. اصلی که به‏طور چشمگیر در این کتاب­ها پیاده شده، همانا اصل گسترش گنجینه­ی واژه‏هاست که وجه اشتراک همه­ی روش­های سنتی مطرح­شده در زبان­آموزی است. در میان سایر اصل­های انگاره‏ی اندرسون، اصل تأیید راهبردها بیشتر مورد توجه بوده ­است. موارد کاربرد اصل آموزش درک نیز انگشت­شمار است. اصل فعال­سازی دانش پیشین، علی­رغم اهمیت فوق‏العاده­ای که دارد، تقریباً در هیچ‏کدام از منابع اجرا نشده است. اصول افزایش سرعت خواندن و ارزیابی پیشرفت نیز در این منابع مغفول مانده­اند.
    کلید واژگان
    مهارت خواندن
    درک مطلب
    دانش پیشین
    گنجینه ی واژه ها
    راهبرد

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار زبان‌شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی
    کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_232.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208092

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب