نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضویان, حسینfa_IR
dc.contributor.authorالهی پناه, تمناfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:52:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:52:42Z
dc.date.available1399-07-09T01:52:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:52:42Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-02-28en_US
dc.date.submitted1398-12-09fa_IR
dc.identifier.citationرضویان, حسین, الهی پناه, تمنا. (1399). تحلیل کاربردشناختی کتاب آموزش نوین زبان فارسی بر اساس اصول گرایس. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 9(19), 47-70. doi: 10.30479/jtpsol.2020.12644.1472fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2020.12644.1472
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_2096.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208086
dc.description.abstractپژوهش حاضر به بررسیِ اصول گرایس در مجموعه‌ی پنج جلدیِ «آموزش نوین زبان فارسی» نوشته‌ی احسان قبول می‌پردازد. یکی از جنبه‌های بررسی کاربردشناسی زبان، بررسی معانی ضمنی پاره‌گفتارها و معانی بافتی است. در حقیقت افراد گاهی منظورِ خود را صریح و واضح بیان نمی‌نمایند و این مسئله می‌تواند موفّقیت در امر ارتباط را با مشکلاتی مواجه نماید و پیامدهایی را برای مشارکان گفتگو و بالطّبع خوانندگان این متون، به همراه داشته باشد. داده‌های این پژوهش عبارت‌ است از تعداد 76 مکالمه - برگرفته از مجموعه‌ی پنج جلدی فوق - که در مجموع شامل 1972 جمله می‌باشند. این داده‌ها بر اساس اصل همکاری گرایس و قواعد مربوط به آن و رعایت یا عدم رعایت قواعد (نقض و تخطّی از قواعد، خروج یا انصراف و تعدّی و تعلیق از قواعد) تجزیه و تحلیل شده‌اند. روش تحقیقِ این پژوهش،‌‌ کمّی-کیفی و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، توصیفی-تحلیلی می‌باشد. نتایج پژوهش نشان ‌می‌دهد که بیشترین میزان رعایت قواعد - سه قاعده‌ی کیفیّت، ارتباط و شیوه- را در سطح مقدّماتی داریم. در مورد قاعده‌ی‌کمیّت، بر خلاف ‌انتظار، سطح مقدّماتی از درصد ‌کمتری نسبت به سایر سطوح برخوردار ‌است. در‌سطح میانی، تمامی قواعد نسبت به سطح پیشرفته کمتر رعایت‌شده‌اند که این‌ نتیجه دور ‌از انتظار ‌می‌باشد. در سطح پیشرفته، هر چهار قاعده بیشتر ‌از سطح میانی رعایت‌شده و حتّی قاعده‌ی‌کمیّت از سطح مقدّماتی هم، بیشتر رعایت ‎شده‌است. در مجموع، میزان رعایت اصول -با احتساب روند نزولی- بدین شرح است: سطح مقدّماتی و سپس پیشرفته و در انتها سطح میانی. علّتِ این امر را می‌توان در فاصله‌ی موجود میان آگاهی واقعی و‌آگاهی آرمانی جستجو کرد. این فاصله برای یک زبان‌آموز خارجی، غریب است و اعتماد نویسنده به بیشینه‌ی آگاهیِ ممکنِ خواننده، تا جایی است که احتمال می‌رود ارتباط لازم میان نویسنده و خواننده خدشه‌دار گردد.fa_IR
dc.format.extent1015
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2020.12644.1472
dc.subjectاصول همکاری گرایسfa_IR
dc.subjectآموزش نوین زبان فارسیfa_IR
dc.subjectعدم رعایت قواعدfa_IR
dc.subjectکاربردشناسیfa_IR
dc.titleتحلیل کاربردشناختی کتاب آموزش نوین زبان فارسی بر اساس اصول گرایسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentنویسنده ‏ی مسئول، استادیار گروه زبانشناسی همگانی، دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش ‏آموخته ‏ی کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشگاه سمنانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue19
dc.citation.spage47
dc.citation.epage70


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد