مرور دوره 1397, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

  • همانگویی در زبان فارسی: رویکردی صرفی 

    ایمانی, زلفا (دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2019-02-20)
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی مفهومی همانگویی در زبان فارسی و مقایسه آن با طبقه‌بندی ساختواژی ژیمانک (2015) می‌پردازد. بر مبنای این طبقه‌بندی، رابطه مفهومی همانگویی در وهله اول در دو گروه ترکیب و اشتقاق قابل بررسی است که در ...

  • بررسی تطبیقی واژگان کتاب انگلیسی اول راهنمایی پیشین با فهرست واژگان پایه زبان انگلیسی و فارسی 

    خیرآبادی, رضا (دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2019-02-20)
    بررسی فهرست واژگان هسته ای یا پایه در زبانهای مختلف و عمدتا به منظور اهداف آموزشی از دیرباز مورد توجه بوده است و فهرست های متعددی از واژگان پایه زبان انگلیسی به عنوان مهمترین زبان بین المللی که در تمام جهان تدریس می گردد ...

  • معنی شناسی افعال سبک فارسی 

    شریف, بابک؛ شادمهر, مائده (دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2019-02-20)
    دربارة معنیِ جزء فعلی افعال مرکب که معمولاً فعل سبک نامیده می‌شود، تاکنون تحلیلهای مختلفی صورت گرفته است. اغلب پژوهشگران کوشیده‌اند معنی فعل سبک را در یک یا چند ویژگی خلاصه کنند. مقالة حاضر پس از نقد اهم آرای مطرح شده ...

  • زمان در رباعیات خیام: مطالعه‌ای از دیدگاه نظریۀ استعارۀ مفهومی 

    پناه بر, احسان؛ پیرنجم الدین, حسین (دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2019-02-20)
    این مقاله بر آن است مفهوم زمان در رباعیات خیام را از دیدگاه نظریۀ استعارۀ مفهومی بررسی کند. برای کاویدن نگرش خیام به این مفهوم بنیادی، رباعیات مربوط به زمان با شیوۀ‌ یافت استعاره‌های زبانی و شناختی گروه پراگلجاز و استین ...

  • نشانه-معناشناسی سبک زندگی 

    شعیری, حمیدرضا (دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2019-02-20)
    سبک زندگی فرآیندی نشانه­–­معنایی است که چهار مرحله برای تحقق آن لازم است. در مرحله اول با جوامعی مواجه هستیم که از طریق ساختارهای هویتی شان قابل شناسایی هستند. همین ساختارهای هویتی هستند که یکی از مؤلفه­ های مهم  سپهرهای ...

  • تأثیر آموزش مستقیم و غیر مستقیم بر گسترش توانایی کاربرد شناسی زبان آموزان ایرانی: بررسی کارگفت درخواست 

    فتحی, جلیل؛ فیض الهی, بهنام (دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2019-02-20)
    حجم وسیعی از تحقیقات عملی از سال 1990، اثرات اصلی و تفاضلی رویکردهای مختلف درتدریس کاربرد شناسی در زبان دوم را بررسی کرده اند. در همین راستا، هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیرات تدریس مستقیم (قیاسی) و غیر مستقیم (استقرایی) بر ...

  • حرف تعریف، نشانه مفعولی و تکواژ جمع در گویش لری بالاگریوه 

    موسوی, سید حمزه (دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2019-02-20)
    مقاله­ حاضر به توصیف سه ویژگی صرفی حرف تعریف، تکواژ جمع و نشانه مفعولی در گویش لری بالاگریوه اختصاص دارد. این پژوهش رویکردی توصیفی-تحلیلی به سه مقوله­ مذکور دارد و برای جمع ­آوری داده­ها با گویشوران لر مصاحبه ­هایی انجام ...