بازاریابی درونی و بهرهوری کارکنان با نقش میانجی رفتار تسهیم دانش در صنعت هتلداری
(ندگان)پدیدآور
رحیمی اقدم, صمدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهرهوری کارکنان خدماتی از موضوعاتی است که امروزه به موضوع مورد علاقه پژوهشگران و مدیران تبدیلشده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای کاربردی برای بهبود بهرهوری کارکنان هتلهای استان آذربایجان شرقی مبتنی بر بازاریابی درونی و رفتار تسهیم دانش موردمطالعه قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش یک تحقیق توصیفی- همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی سؤالات و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرون باخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارکنان هتلهای استان آذربایجان شرقی به تعداد 565 نفر بوده و در نهایت 232 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای جمعآوری و تحلیل شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد، بازاریابی درونی بهطور مستقیم با ضریب مسیر 60/0 و بهطور غیرمستقیم با نقش میانجی رفتار تسهیم دانش با ضریب مسیر 21/0، بر بهرهوری منابع انسانی و با ضریب مسیر 53/0 بر رفتار تسهیم دانش تأثیر مثبت دارد. همچنین سازه رفتار تسهیم دانش با ضریب مسیر 41/0 تأثیر مثبت بر بهرهوری منابع انسانی دارد. نتیجه حاکی از نقش میانجی جزئی متغیر رفتار تسهیم دانش است. لذا به مدیران ارشد هتلها پیشنهاد میشود رویههای بازاریابی درونی را در جهت تسهیم دانش بیشتر و بهرهوری کارکنان تدوین و اجرا کنند.
کلید واژگان
بازاریابی درونیبهرهوری کارکنان
تسهیم دانش
صنعت هتلداری
مدیریت(منابع انسانی)
شماره نشریه
354تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
استادیارگروه مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانشاپا
2716-99792476-7298




