بررسی رابطه اینرسی راهبردی و عملکرد صادراتی: مورد بنگاههای صادرکننده استان تهران
(ندگان)پدیدآور
تاج الدینی, کیهاناحمدیان, علی اشرفمعطوفی, علیرضانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در آینده خطر ورشکستگی و خروج از بازار در بسیاری صنایع بیشتر خواهد بود، زیرا در حال حاضر اندازه و دفعات بروز تغییر در محیط فراروی آنها در حال افزایش است. این تغییرات به سرعت بستر و بافتی که راهبردها در آن طراحی و اجرا میشوند و نیز اطلاعات و ابزاری را که مدیران در اختیار دارند، عوضمیکند. با توجه به اینکه اجرای موفقیتآمیز استراتژیهای بنگاه در بازارهای جهانی مستلزم تطبیق عناصر آمیخته بازاریابی با راهبردهای آن است، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه اینرسی راهبردی و عملکرد صادراتی میباشد. براین اساس 300 بنگاه صادرکننده از استان تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه گردآوری و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد، اکثر بنگاههای صادرکننده ایرانی با نوعی اینرسی در حوزه راهبرد بازاریابی روبرو بوده است و این امر یکی از دلایل ناپایداری در حوزه عملکرد صادراتی بنگاه ها میباشد. یافتههای دیگر پژوهش حاضر نشان میدهد، بین تطابق عناصر آمیخته بازاریابی با راهبردهای بنگاه و عملکرد صادراتی بنگاه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بنا به نتایج این تحقیق، بنگاههایی که بین راهبردهای بازاریابی و راهبردهای اصلی آنها سازگاری راهبردی وجود داشته باشد، عملکرد صادراتی پایدارتری خواهند داشت.
کلید واژگان
آمیخته بازاریابیراهبردهای بنگاه
اینرسی راهبردی
بنگاه صادر کننده
شماره نشریه
128تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه لوند، سوئدکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، صندوق ضمانت صادرات ایران
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان،گرگان-ایران
شاپا
2716-99792476-7298




