تحلیل اثربخشی سیستمهای اطلاعات بازاریابی بر کارآمدی برنامهریزی استراتژیک (مطالعه موردی بانکها)
(ندگان)پدیدآور
صادقی, موسیسبحانی, محمدصادقرهنورد, فرج الهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر اطلاعات، توسعه تکنولوژی اطلاعات این امکان را برای مدیران فراهم ساخته که بتوانند با اطمینان بیشتری به بررسیهای محیطی اقدام نمایند. اما نقش سیستمهای اطلاعاتی در فرآیند برنامهریزی استراتژیک و تدوین و اجرای استراتژیها از وضوح کافی برخوردار نیست. این مقاله به تحلیل تاثیر اثربخشی سیستمهای اطلاعات بازاریابی بر کارآمدی فرآیند برنامهریزی استراتژیک بازاریابی و عناصر آن در بانکهای ایران میپردازد. در مدل مفهومی این تحقیق، هدفگذاری، تحلیل وضعیت، تنظیم اهداف و استراتژیها و تخصیص منابع به عنوان عناصر اساسی فرآیند برنامهریزی استراتژیک بازاریابی و زمان، محتوی و شکل اطلاعات به عنوان ابعاد خروجی سیستمهای اطلاعات بازاریابی مطرحاند. مطالعه موردی این پژوهش جهت ارایه نتایج بصورت کمی، شامل بانکهای کشور (به غیراز بانک مرکزی) است. نتایج حاصل از نظرات مدیران ارشد یا کارشناسان خبره واحد طرح و برنامه بانکها که طی پرسشنامهای که صرفاً به همین منظور طراحی و اجرا شده بود، نشان میدهد که محتوای خروجی سیستمهای اطلاعات بازاریابی تاثیر زیادی بر کارآمدی فرآیند برنامهریزی استراتژیک بازاریابی دارد. نتایج تحلیلهای روندگرای خطی حاکی از آن است که متغیرهای محتوای اطلاعات و شکل آن، به ترتیب، دارای بیشترین و کمترین میزان توضیحدهندگی تغییرات عناصر فرآیند برنامهریزی استراتژیک هستند. از بین عناصر فرآیند برنامهریزی استراتژیک نیز، تحلیل وضعیت و تخصیص منابع دارای بیشترین، و هدفگذاری و سپس تنظیم اهداف و تدوین استراتژیها دارای کمترین تاثیرپذیری از خروجی سیستمهای اطلاعات بازاریابی هستند.
کلید واژگان
سیستمهای اطلاعات بازاریابیبرنامهریزی استراتژیک بازاریابی
اثربخشی
کارآمدی
شماره نشریه
318تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
عضو هیأت علمی (دانشیار )مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
شاپا
2716-99792476-7298




