شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون(مورد مطالعه: شرکت پلی نار)
(ندگان)پدیدآور
ایرانزاده, سلیمانمحمودی اشان, محسننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی فرهنگ سازمان به عنوان یک ابزار جمع آوری اطلاعات عمل می کند و مدیران را قادر می سازد تا از این طریق اولاً بخشها و یاگروه های کاری را با یکدیگر مقایسه نمایند. ثانیاً مسایل را اولویت بندی کنند. ثالثاً ادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی نمایند تا بدینوسیله بتوانند شکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند. دراین پژوهش برای شناخت فرهنگ سازمانی شرکت پلی نار، مدل دنیسون که مدلی به نسبت جدیدتر و کاملتر است مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل که توسط آقای دانیل دنیسون و در پی مطالعات فراوان ایشان طراحی شده است، فرهنگ سازمانی را بر اساس چهار بعد درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و رسالت مورد ارزیابی قرار می دهد. برای ارزیابی هر یک از ابعاد چهارگانه مذکور، سه شاخص تعریف شده است. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پس از تعیین جامعه و نمونه آماری، پرسشنامه دنیسون در سه بخش کاری اداری، بهره برداری وکنترل کیفی توزیع شده است. در نهایت پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات به دست آمده، تصویر فرهنگ سازمانی شرکت پلی نار بر اساس مدل دنیسون ترسیم شده است که گویای وضعیت فرهنگ این سازمان است. بر این اساس شرکت پلی نار در تمام ابعاد چهارگانه در حد متوسط و بالاتر از متوسط قرار گرفته است . با این وجود در برخی از شاخصها از جمله هماهنگی و یکپارچگی، اهداف و مقاصد، مشتری گرایی و توسعه قابلیتها نیازمند بهبود است.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیمدل دنیسون
ویژگیهای فرهنگی
درگیرشدن در کار
سازگاری
انطباق پذیری
رسالت
شماره نشریه
415تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی(دانشیار)گروه مدیریت صنعتی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایرانکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی
شاپا
2716-99792476-7298




