بخشبندی کاربران بانکداری موبایلی بر مبنای انتظارات با رویکرد خوشهبندی
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, شهریاربلاغی اینالو, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به روند فزاینده تعداد دارندگان موبایل، نقش بانکداری موبایلی روزبهروز اهمیت مییابد. شناخت انتظارات این کاربران به افزایش سهم بازار بانکها کمک میکند. پژوهش حاضر، با هدف بخشبندی کاربران بانکداری موبایلی بر مبنای انتظارات انجام شده است. در این پژوهش بانک کشاورزی برای مطالعه انتخاب شده است. انتظارات کاربران بانکداری موبایلی در قالب 4 عامل اصلی شامل: خدمات اصلی، خدمات افزوده، شرایط تسهیلکنندۀ کاربری، و ادراک مفیدبودن استفاده، با رویکرد پژوهشْ از نوع ابتدا کیفی، سپس کمی (با تأکید بر بخش کمی)، شناسایی شدند. با ابزار پرسشنامۀ بستۀ سؤالی، داده های لازم از 308 کاربر خدمات بانکداری موبایلی جمعآوری شد. در مرحلۀ بعد، پس از مشخصکردن تعداد بهینۀ خوشه ها با روش Ward از فنِ دادهکاوی K-Means برای خوشهبندی استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفۀ انتظارات شناساییشده ، نشان دادند که میانگین انتظارات شناساییشده در بین خوشهها دارای تفاوت معنیدار است؛ زیرا سطح معنیداری این انتظارات پایینتر از 001/0 بود.
کلید واژگان
انتظاراتبانکداری موبایلی
بخشبندی
تحلیل خوشهای
دادهکاوی
داده کاوی و تحلیل های آماری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2251-64092423-6950




