مطالعه تاثیر نوع صنعت بر معیارهای اعتباردهی به مشتریان حقوقی بانک صادرات ایران با استفاده از تحلیل پوششی دادهها
(ندگان)پدیدآور
رجبی پور میبدی, علیرضالگزیان, محمدفصاحت, جعفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه یکی از مشکلات نظام بانکی کشور مطالبات معوق آنهاست. از جمله راهکارهای اساسی برای رفع این معضل ایجاد نظام سنجش اعتبار و رتبهبندی اعتباری مشتریان است. نسبتهای مالی استخراجی از صورتهای مالی شرکتها از دیرباز به عنوان یکی از ابزارهای مفید در ارزیابی شرکتها توسط اشخاص ذینفع برای پیشبینی وضعیت آتی استفاده شدهاند. بنابراین، در این تحقیق، با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها و انواعی از ورودی و خروجیها شامل نسبتهای مالی و سایر مشخصه های حایز اهمیت از دیدگاه اساتید و کارشناسان اعتباری، به رتبهبندی شرکتها در هر صنعت پرداخته شده است. سپس با استفاده از تحلیل حساسیت، رتبه اهمیت ورودیها و خروجیها (معیارهای اعتباردهی) به تفکیک نوع صنعت شناسایی و مقایسه شدهاند. در پایان به تفکیک، میزان اهمیت ورودیها و خروجیها برای صنایع مختلف بررسی شد. رویکرد پژوهش میتواند در راستای مدیریت ریسک اعتباردهی به مشتریان توسط بانکها استفاده شود.
کلید واژگان
رتبه بندیصورت های مالی
تحلیل پوششی داده ها
مشتریان
معیارهای اعتباردهی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد،استادیار، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد،
شاپا
2251-64092423-6950