تحلیلی بر کیفیت شایستهگزینی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه یزد
(ندگان)پدیدآور
بردبار, غلامرضاشاکری, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انتخاب و بکارگماری شایسته ترین افراد در هر شغل؛ یکی از مهمترین مسائل و تصمیمات است. مدیریت در دانشگاهها یکی از موضوعات مطرح در این حیطه است و در این رهگذر مدیران گروههای آموزشی به سبب تاثیرگذاری در عملکرد دانشکدهها اهمیت بسزایی دارند. در این مقاله، ضمن بررسی کیفیت شایسته گزینی مدیران گروه های آموزشی در پنج بعد دانش و معلومات حرفه ای، مهارتهای فکری و رفتاری، ویژگیهای شخصیتی ، نگرش و بینش و اعتبار افراد، شکاف وضعیت موجود و مورد انتظار اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد در ابعاد مذکور تحلیل شده است. دادهها، بصورت کتابخانهای، مصاحبهای و پرسشنامهای گردآوری و روایی پرسشنامه توسط چند تن از اساتید مورد تایید قرار گرفت. از 175 پرسشنامه توزیعشده بین اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد در سال 1389 که در 30 گروه آموزشی قرار داشتند، 122 پرسشنامه جمعآوری گردید. پایایی کلی پرسشنامه، بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، برابر 97/. بدست آمد. نتایج حاصله نشان میدهد در وضعیت موجود به ویژگیهای شخصیتی بالاترین توجه و دانش و معلومات حرفه ای افراد کمترین توجه میشود. نتایج محاسبه شکاف منفی موزون در هر کدام از دانشکدههای دانشگاه یزد حاکی از آن است که مهمترین عاملی که آنها را به سمت عدم انتخاب شایسته مدیر گروه میبرد، عدم توجه لازم به ویژگیهای شخصیتی است. با رتبه بندی عناصر این بعد با تکنیک تاپسیس مشخص گردید توجه به شاخص هایی چون متمایل به چالشی بودن، سن، مقاومت در برابر فشار، شاداب و برونگرا بودن، تواضع و فروتنی و صبوری و شکیبایی این وضعیت را بهبود بیشتری خواهد داد. پس میتوان با برنامهریزی برای ارتقای کیفیت عناصر این ابعاد، مشکلات و موانع احتمالی بر سر راه عملکرد مطلوب دانشکده را با بیشترین سرعت مرتفع نمود.
کلید واژگان
کیفیتشایسته گزینی
مدیر گروه آموزشی
دانشگاه یزد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزدکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد
شاپا
2251-64092423-6950




