مکان یابی تجهیزات رقابتی بر اساس مدل تعامل فضایی
(ندگان)پدیدآور
زرین پور, ناعمهاسمعیلی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله یک مدل غیرخطی برای مکان یابی تجهیزات سرویس دهی در ناحیه رقابتی معرفی میشود . در مدل پیشنهادی عوامل زمان سفر، کیفیت تجهیزات سرویس دهی و قیمت لحاظ شده است که از مهم ترین عوامل موثر بر جذب و حفظ مشتریان در محیطهای رقابتی محسوب میشوند. برای بیان رفتار احتمالی مشتریان در انتخاب تجهیزات رقیب و شرکت واردشونده از مدل تعامل فضایی و تابع لاجیت استفاده میشود. نظر به این که تصمیم گیری در خصوص مکان یابی تنها بر اساس میزان فروش و جذب تقاضای بازار صورت نمی گیرد و غفلت از اهداف مهم سازمانی دیگر نظیر کاهش هزینهها، شرکتها را در بلندمدت دچار مشکل میسازد؛ لذا علاوه بر میزان جذب تقاضا، هزینه ثابت استقرار نیز در مدل بررسی میشود که در مسایل دنیای واقعی نتایج بهتری خواهد داشت. به دلیل پیچیدگی محاسباتی، الگوریتم ژنتیک برای حل مدل ارایه میگردد. نتایج عددی، عملکرد مدل پیشنهادی و کارایی الگوریتم ژنتیک را در حل آن تأیید میکنند و نشان میدهند که بررسی تقاضای احتمالی مشتریان با در نظر گرفتن عوامل قیمت، زمان سفر و کیفیت تجهیزات سرویس دهی نقش اساسی در افزایش فروش و سود شرکت وارد شونده دارد؛ به طوری که با وجود انتخاب مناسبترین مکانها توسط رقیب، در شرایط یکسان قیمت، کیفیت و تعداد تجهیزات، میزان فروش و سود شرکت وارد شونده بیشتر از رقیب است.
کلید واژگان
مکان یابی تجهیزاتمحیط رقابتی
مدل تعامل فضایی
تابع لاجیت
الگوریتم ژنتیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا(س)استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا(س)
شاپا
2251-64092423-6950




