کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت
(ندگان)پدیدآور
حیدری, علی رضانوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت است. پرسش اصلی این است که فرایند سیاستگذاری آموزشی در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت چه کارکردهایی دارد؟ دادههای تحقیق از راه مطالعه متون علمی به شیوه اکتشافی، تلفیقی و چندرشتهای گردآوری شد. سپس، با توجه به اهداف در نظر گرفته شده برای نظام تعلیم و تربیت، دادهها و اطلاعات به دست آمده در زمینه کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در چهار مضمون و دوازده مقوله طبقهبندی گردید و مدل مفهومی پزوهش ارائه شد. بر اساس نتایج، فرایند سیاستگذاری آموزشی از طریق چهار مضمونِ کارکردی ِ«توسعه هنجارهای مدنی»، «خلق سرمایههای غیرمادی»، «نهادینهسازی جامعهپذیری سیاسی»، «آموزش حفظ محیط زیست»، در تحققِ چهار هدف بنیادینِ نظام تعلیم و تربیت شامل «ایجاد جامعهی دموکراتیک»، «کمک به رشد اقتصادی جامعه»، «پرورش شهروند خوب» و «نیل به توسعه پایدار»، اثرگذار است. روش تحقیق توصیفی- تبیینی و شیوهی گردآوری اطلاعات، کتابخانهای - اسنادی است.
کلید واژگان
کارکردهای سیاستگذاری آموزشیهنجارهای مدنی
سرمایههای غیرمادی
جامعهپذیری سیاسی
آموزش حفظ محیط زیست
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مطالعات اجتماعی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیانشاپا
2538-55772538-5089




