طراحی و تبیین مدل خطمشیگذاری توسعه خوشههای کسبوکار در ایران
(ندگان)پدیدآور
منوریان, عباسعباسی, طیبهسلیمانی, غلامرضاآقا محسنی فشمی, علینوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش*، طراحی مدل خطمشی گذاری توسعه خوشه های کسب وکار ایران است. برای طراحی مدل از روش تحقیق «نظریه داده بنیاد» استفاده شده است. بدین منظور با انجام مصاحبه با سیاستگذاران بخش دولتی متولی توسعه خوشه ها، عاملان توسعه خوشه، دیگر نهادهای خصوصی حمایت کننده و مطالعه اسناد سازمانی، منابع اطلاعاتی موردنیاز جمع آوری شد. سپس با انجام کد گذاری باز، محوری و گزینشی مدل خطمشی گذاری توسعه خوشه تدوین گردید. یافته های تحقیق نشان میدهد دلایل عمده ای که سیاستگذاران را به خط مشی گذاری توسعه خوشه ای رهنمون می سازد، جایگاه اقتصادی خوشه ها و ویژگیهای ساختاری متفاوت آنها است. بر اساس یافته ها، توسعه خوشه متضمن ابعاد متعددی شامل ارتقای زنجیره ارزش، توسعه بازار، ارتقای فناوری و توسعه منابع انسانی است. همچنین اهم سیاستهای توسعه خوشه ای را می توان در سطح ملی، فرهنگ سازی و مشروعیتبخشی، در سطح استانی، شبکه سازی نهادی، شناسایی و اولویت بندی خوشه ها و در سطح خوشه، اعتمادسازی، BDS پروری و توسعه شبکه های کسب وکاربرشمرد. مهمترین پیامدهای توسعه خوشه نیز، هم افزایی سیاستها و کاهش معضلات اجتماعی در سطح کلان است
کلید واژگان
توسعه خوشههای کسبوکارخطمشی گذاری
سیاستهای خوشه ای
نظریه داده بنیاد
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهراناستادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران
استادیار مدیریت بازاریابی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهران
شاپا
2538-55772538-5089




