مبانی مطالعه تطبیقی سیاستگذاری فرهنگی با محوریت مرجعیتها
(ندگان)پدیدآور
وحید, مجیدصفار, محمدنوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله ضمن ارایه تعاریفی چند از فرهنگ و نقش آن در اجتماع انسانی، به بررسی نقش و اهمیت مطالعات تطبیقی فرهنگی میپردازیم. اگر این گفته مشهور را بپذیریم که «تجربه پدر علم است»، از مطالعات تطبیقی میتوان به عنوان یکی از اصلیترین راههای استفاده از تجربه در علوم انسانی یاد کرد. در مطالعات تطبیقی میتوان به موضوعات مختلف با رویکردهای متفاوتی نزدیک شد و یکی از آنها در مطالعه سیاست فرهنگی، استفاده از مفهوم مرجعیتهاست. مرجعیت به ما کمک میکند تا سمت و سوی سیاستهای فرهنگی کشورها را دریافته و میزان اثربخشی سیاستهایشان را تا حد قابل قبولی ارزیابی کنیم. کشورها رویکردهای مختلفی به سیاست فرهنگی اتخاذ میکنند که آنها را بر طیفی از مداخله حداقلی تا حداکثری قرار میدهد. امروزه حفظ تنوع فرهنگی به عنوان یک مرجعیت کلان بینالمللی در عرصه سیاستگذاری فرهنگی پذیرفته شده و بر اهمیت آن در دستیابی به توسعه متوازن تاکید میشود.
کلید واژگان
فرهنگسیاستگذاری فرهنگی
مطالعه تطبیقی
مرجعیت
تنوع فرهنگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهراندانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
شاپا
2538-55772538-5089




