نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفاضلی, حبیب‌اللهfa_IR
dc.contributor.authorسروند, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:47:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:47:36Z
dc.date.available1399-07-09T01:47:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:47:36Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-07-24en_US
dc.date.submitted1397-05-02fa_IR
dc.identifier.citationفاضلی, حبیب‌الله, سروند, مجید. (1398). تأملاتی در مفهوم ارته (اشه) ایران باستان در پرتو هستی‌شناسی و انسان‌شناسی فلسفۀ ایرانی. فصلنامه سیاست, 49(3), 725-744. doi: 10.22059/jpq.2019.255499.1007242fa_IR
dc.identifier.issn1735-9678
dc.identifier.issn1735-9686
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jpq.2019.255499.1007242
dc.identifier.urihttps://jpq.ut.ac.ir/article_73057.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/206335
dc.description.abstractبه‌منظور توصیف و فهم مفهوم «ارته»(arta) به‌عنوان یکی از مبانی اساسی فلسفۀ سیاسی ایران باستان در کنار آرمان‌شهر و شاه آرمانی، به‌نظر می‌رسد نظریه‌های جدید «علم سیاست» که مبتنی بر رویکردهای طبیعی و پوزیتیویستی و عینیت‌گرا هستند، چندان وافی به مقصود نباشند. به همین سبب در پژوهش حاضر بر آنیم که با ورود به ساحت «فلسفۀ سیاسی» و طرح مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی «فلسفۀ ایرانی»، به سیاست از چشم‌اندازی هستی‌شناسانه، فیلسوفانه، ژرف‌اندیشانهو حقیقت‌جویانه نظر افکنیم. ضرورت کار در جایی برجسته‌تر می‌شود که توجه داشته باشیم که چه‌بسا به‌طور مشخص و بی‌واسطه سخنی از مفاهیم اساسی اندیشۀ سیاسی ایران باستان مورد بحث نباشد، اما بی‌تردید همچنان در پس ذهن و ضمیر انسان و اندیشۀ ایرانی تداوم چنین موضوعاتی را شاهدیم؛ البته در شرایطی که گرد تحریفات و آداب و رسومات زمینه‌ای و گردوغبار تاریخی شفافیت و حقیقت آنها را پوشانده است. به‌طور خاص در پژوهش پیش رو در پی پاسخگویی به این پرسش هستیم که چه معنا، فهم و برداشتی از ایده و باوری تحت عنوان ارته یا اشه و به‌تبع آن مفهوم «خویشکاری» در اندیشۀ سیاسی ایران باستان مطرح بوده است؟ مفروض ما در طول مقاله این است که معنای حقیقی اشه در چارچوب تفکر معنوی ایرانی و در ساحتی هستی‌شناختی و با توجه به مبانی انسان‌شناختی و فرجام‌شناختی فلسفۀ ایرانی قابل درک بوده و از تقلیل آن به ساحتی تاریخی، عینی و مادی که مؤید نوعی ساختار و سلسله‌مراتب عینی و بیرونیِ متصلب و تغییرناپذیر اجتماعی و سیاسی است، باید برحذر بود.fa_IR
dc.format.extent247
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه سیاستfa_IR
dc.relation.ispartofpolitical quarterlyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jpq.2019.255499.1007242
dc.subjectارتهfa_IR
dc.subjectانسان‌شناسیfa_IR
dc.subjectخویشکاریfa_IR
dc.subjectخورنهfa_IR
dc.subjectحق فلسفه (سیاسی) ایرانیfa_IR
dc.subjectهستی‌شناسیfa_IR
dc.titleتأملاتی در مفهوم ارته (اشه) ایران باستان در پرتو هستی‌شناسی و انسان‌شناسی فلسفۀ ایرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume49
dc.citation.issue3
dc.citation.spage725
dc.citation.epage744


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد