| dc.contributor.author | فاضلی, حبیبالله | fa_IR |
| dc.contributor.author | سروند, مجید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:47:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:47:36Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:47:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:47:36Z | |
| dc.date.issued | 2019-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-07-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-05-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فاضلی, حبیبالله, سروند, مجید. (1398). تأملاتی در مفهوم ارته (اشه) ایران باستان در پرتو هستیشناسی و انسانشناسی فلسفۀ ایرانی. فصلنامه سیاست, 49(3), 725-744. doi: 10.22059/jpq.2019.255499.1007242 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-9678 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9686 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jpq.2019.255499.1007242 | |
| dc.identifier.uri | https://jpq.ut.ac.ir/article_73057.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/206335 | |
| dc.description.abstract | بهمنظور توصیف و فهم مفهوم «ارته»(arta) بهعنوان یکی از مبانی اساسی فلسفۀ سیاسی ایران باستان در کنار آرمانشهر و شاه آرمانی، بهنظر میرسد نظریههای جدید «علم سیاست» که مبتنی بر رویکردهای طبیعی و پوزیتیویستی و عینیتگرا هستند، چندان وافی به مقصود نباشند. به همین سبب در پژوهش حاضر بر آنیم که با ورود به ساحت «فلسفۀ سیاسی» و طرح مبانی هستیشناسی و انسانشناسی «فلسفۀ ایرانی»، به سیاست از چشماندازی هستیشناسانه، فیلسوفانه، ژرفاندیشانهو حقیقتجویانه نظر افکنیم. ضرورت کار در جایی برجستهتر میشود که توجه داشته باشیم که چهبسا بهطور مشخص و بیواسطه سخنی از مفاهیم اساسی اندیشۀ سیاسی ایران باستان مورد بحث نباشد، اما بیتردید همچنان در پس ذهن و ضمیر انسان و اندیشۀ ایرانی تداوم چنین موضوعاتی را شاهدیم؛ البته در شرایطی که گرد تحریفات و آداب و رسومات زمینهای و گردوغبار تاریخی شفافیت و حقیقت آنها را پوشانده است. بهطور خاص در پژوهش پیش رو در پی پاسخگویی به این پرسش هستیم که چه معنا، فهم و برداشتی از ایده و باوری تحت عنوان ارته یا اشه و بهتبع آن مفهوم «خویشکاری» در اندیشۀ سیاسی ایران باستان مطرح بوده است؟ مفروض ما در طول مقاله این است که معنای حقیقی اشه در چارچوب تفکر معنوی ایرانی و در ساحتی هستیشناختی و با توجه به مبانی انسانشناختی و فرجامشناختی فلسفۀ ایرانی قابل درک بوده و از تقلیل آن به ساحتی تاریخی، عینی و مادی که مؤید نوعی ساختار و سلسلهمراتب عینی و بیرونیِ متصلب و تغییرناپذیر اجتماعی و سیاسی است، باید برحذر بود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 247 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه سیاست | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | political quarterly | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jpq.2019.255499.1007242 | |
| dc.subject | ارته | fa_IR |
| dc.subject | انسانشناسی | fa_IR |
| dc.subject | خویشکاری | fa_IR |
| dc.subject | خورنه | fa_IR |
| dc.subject | حق فلسفه (سیاسی) ایرانی | fa_IR |
| dc.subject | هستیشناسی | fa_IR |
| dc.title | تأملاتی در مفهوم ارته (اشه) ایران باستان در پرتو هستیشناسی و انسانشناسی فلسفۀ ایرانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 49 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 725 | |
| dc.citation.epage | 744 | |